Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettbeteende
Läst 3697 ggr
matilda72
2011-03-10 18:08
0

Hundkoja

Hur har era hundar det med egen hundkoja-säng?

Vi får hem våran lilla amerikanska cocker nästa söndag, och tänkte därför höra hur ni andra cocker ägare löst det.

Jag har bara haft riktigt stora hundar innan och då har det aldrig varit tal om egen koja, utan mer, egen plats på filt…..

chigak
2011-03-10 18:35
0

Jag har Bia bäddar med fällar i till mina hundar och det gillar de, men om de vill så får de sova i sängen med oss på nätterna. Så det blir mest på dagarna de använder bäddarna då det är poppis att ligga i sängen på natten.

Ria74
2011-03-10 19:15
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en ganska stor rund dyna som Bella ligger på om dagarna. Av någon anledning ligger hon nästan aldrig i sängen dagtid.

På natten sover hon i regel bredvid mig i sängen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ressu
2011-03-11 09:47
0

Hos oss finns det en större bädd med tak (hela är dock mjuk) och några mindre samt flera hundbäddar, så de har nog alla fyra någonstans att ligga. Vår cocker älskar att ligga på en hundbädd som är under ett bord som har en duk hängande ner. Vi brukar skoja och säga att vår prinsessa ska ha sin egen himlasäng. Skrattande

Jag tror inte det är nog större skillnad om det är en koja eller en bädd sålänge det blir dens egen =)

Ett stort lycka till med valpen! Visa sedan gärna bilder av valpen! Kan inte få nog av valpbilder Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

matilda72
2011-03-11 14:43
0

När jag skrev "lilla" menade jag inte valp, utan att cockern i sig är liten….

Hon är 6 år och heter Tequila. Att hon ska få sova i våra sängar är vi alla rörande överens om.

Har ni några råd och komma med, tar jag tacksamt emot dem, har inte haft cocker förut.

Matilda

Ressu
2011-03-11 15:10
0

Oj, så fel man kan ha =) Men bilder vill vi nog se ändå Flört

Hmm… pälsen kräver en hel del vård. Hos oss kammas vår engelska cocker flera gånger i veckan för att undvika tovor på maghåret och bak frambenen.

Nu vågar jag inte säga hur lynnet är på amerikanska cockern men iaf på engelska så kan de vara envisa som synden bara för att få viljan sin genom =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Ria74
2011-03-11 17:28
0

Klart vi vill se bilder, alla bilder på vovvarna är så kul att se Glad

Det envisa kan jag verkligen skriva upp på. Bella är envis som synden och hon SKA ha sin vilja igenom. De brukar bli viljornas kamp här hemma Flört

matilda72
2011-03-11 19:51
0

Låter som jag garanterat kommer att ha viljornas kamp….. (har för övrigt 5 undulater och 4 barn)

Ser ändå fram emot det med ett sånt där konstigt pirr i magen(-:.

Plöjer mig igenom allt jag kan hitta här på denna sida.

Kommer någon på nått, även minsta lilla, så skriv det gärna.

Matilda

Ria74
2011-03-11 20:03
0

Jag förstår precis hur du känner Skrattande 

Jag trodde aldrig att det kunde finnas så mycket vilja i en så liten kropp som det faktiskt gör. Får Bella för sig att nu ska vi gå ut, då är det bara till att följa med. Hon ger sig inte Glad

Bella har haft en massa problem med öronen så ett tips är att hålla håret ganska kortklippt runt öronen så det blir lite luft där.

Kommer du på några frågor så tveka inte att ställa dom. Här finns många kunninga cockerägare här Glad

Ressu
2011-03-12 09:18
0

Ett till råd jag kan ge är att skaffa en dräkt åt cockern om man inte vill duscha denna sjuttioelva gånger per dag då man varit ute i töväder. Obestämd
Iaf här så ser hon ut som en vandrande lerpöl efter vi varit ute Skrattande.

Tasshåret är skäl att hålla kortklippt (alltså det under tassen, mellan trampdynorna) då cockern har JÄTTEmycket hår där och kan tendera att utvecklas svamp eller infektioner där då det aldrig hinner torka upp.

Sedan sommartid så om man har en vattentokig cocker (det har vi, hon skulle bo i vattnet om hon skulle få) så är det viktigt att hunden hinner torka så den inte utvecklar Hot Spot.

Så kommer jag ännu på att då vi utfodrar vår cocker så har vi en "mössa" eller huva kan vi väl säga på henne bara för att öronen inte ska hänga i maten. Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

matilda72
2011-03-12 12:11
0

Denna dräkt du skriver om, var kan man få tag i den, Zoo-affären?

Tänkte faktiskt på detta med massa snö i pälsen, så dräkt är kanske inte så dumt….

Klipper ni själva era hundar, eller har ni ett riktigt proffs som sköter det?

Matilda

Ria74
2011-03-12 12:21
0

Dom första gångerna fick jag åka till veterinären för att klippa Bella. Men numera gör jag det själv, ca varannan månad lite beroende på vädret.

Ressu
2011-03-12 18:59
0

#10 Dräkter finns att köpas iaf i vissa zoo-affärer, råder dej dock att ta med hunden för att prova så den passar =) Vi skaffade vår via rasklubben i Finland. Vi har verkligen haft stor nytta av den, speciellt sådana gånger man måste hålla hunden ren och fin som t.ex inför en utställning Glad

Neitis uppfödare trimmade henne en gång och sedan har vi nog trimmat själva.

// Ressu
kennel Westtorpets

matilda72
2011-03-13 19:31
0

Är det någon som har typ som ett klippschema för cocker?

För att hålla reda på HUR man klipper på visst vis i öron och HUR man klipper på visst vis runt tassar osv, verkar vara en hel vetenskapSkrattande

//Matilda

Ria74
2011-03-13 19:47
0

Det beror ju lite på om du ska ha din cocker utställningsklippt eller om du bara ska klippa för "husbehov".

Vill du ha din cocker klippt för utställning så hade jag nog gått till en proffstrimmare dom första gångerna för att lära mig hur det ska gå till.

Bella klipps bara för husbehov så jag har inget särskilt schema utan klipper bara så jag tycker de ser någorlunda jämt och snyggt ut Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Ressu
2011-03-14 12:30
0

Om du aldrig har trimmat en cocker så kan jag som #14 rekommendera att du tar henne till någon som har kunskap om hur linjerna går och vad som behöver framhävas och vad som behöver döljas för att få det bästa resultat. Detta är speciellt viktigt om man funderar på utställning.

Jag har en bok som heter "Trimma och klipp" som beskriver ganska bra hur man ska trimma. Sedan kan ju rasklubben ha fina beskrivningar (åtminstone här på finska sidan). Rasböcker brukar också ha ganska bra beskrivningar.

// Ressu
kennel Westtorpets

matilda72
2011-03-14 19:53
0

Även om jag inte tänkt och ha henne till utställning så är det nog både bäst och snyggast och ta hunden till ett proffs. Har dock inte kollat upp priser, är det någon som vet ungefär vad vi pratar om i pengar och hur ofta?

Mvh Matilda

matilda72
2011-03-14 19:53
0

Även om jag inte tänkt och ha henne till utställning så är det nog både bäst och snyggast och ta hunden till ett proffs. Har dock inte kollat upp priser, är det någon som vet ungefär vad vi pratar om i pengar och hur ofta?

Mvh Matilda