Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettträning
Läst 2664 ggr
fia-mia
0

Passar en cocker mig?

Jag har tränat med hundar i ca sju år, men har tyvärr ingen egen. Om några år kommer jag flytta hemifrån och kan förhoppningsvis då skaffa hund och cocker spaniel är en ras som jag verkligen gillar. Jag har ingen direkt erfarenhet av eng. cocker men har träffat några, bl.a. på ett hunddagis där jag praktiserade en vecka.

Det jag vill göra med hunden är egentligen allt: rallylydnad, viltspår, personsök, agility, lydnad och ev. apportering. Dock vill jag mest syssla med sök och spår. En typisk dag skulle bestå av en morgonpromenad, sedan skulle hunden vara ensam några timmar eller vara hos en dagmatte. Efter det skulle det bli långpromenad och mys. Ev. någon träning i form av de jag nämnde ovan. Säg någon form av ordentlig mental träning 2-3 ggr i veckan. Utöver ovanstående förstås en del vardagslydnad och onödiga tricks som att öppna skåp och hämta tvätten. Vill även ställa ut hunden.

Det känns verkligen som att cocker kan vara min ras, vad tror ni?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Ria74
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Cockern är enormt envis, det var nånting jag inte alls visste innan jag skaffade min. Det jag hade sett och hört innan var att dom var så lätta att ha och göra med. Visst är hon snäll, gosig och lättlärd. Men jisses vilken vilja hon har Förvånad

Något annat man får tänka på är att dom alltid vill vara med. I alla fall den hunden jag har. Hon trivs inte alls med att vara hemma själv, såklart får hon ibland vara hemma korta stunder. Men ska jag jobba eller iväg något längre så lämnar jag henne till mina föräldrar.

Men jag läser ju att du har tränat hundar i 7 år så du har ju massor av hundvana redan Glad Därför tror jag absolut att cockern kan vara en hund för dig.

Enligt min erfarenhet så är cockern nöjd bara hon eller han får vara med matte eller husse. Får den då göra något kul som sök, lydnad eller spår också så blir den helnöjd.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ressu
0

Det låter nog som om en cocker skulle passa dej =).

Cockern är på sätt och vis ganska krävande ras, men är betydligt lättare att hantera då den är aktiverad med olika aktiviteter.

Vår cocker kan bli riktigt destruktib när hon inte får jobba med huvudet, men ett litet träningspass eller en promenad brukar lösa detta!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

fia-mia
0

Tack för snabba svar!

Joo, jag är hundvan. Och jag anser att alla hundraser mår bäst av att få jobba med huvudet. Jag har svårt att tro att man kan uppnå bra resultat i hundsport om man inte har bra kontakt med hunden, och man får inte bra kontakt om hunden inte får stimulans.

Min hund skulle få följa med överallt där det är möjligt och jag skulle verkligen försöka anpassa mitt liv så att hunden slipper lämnas allt för mycket ensam. Bor jag kvar i samma stad kommer nog mina föräldrar kunna vara hundvakt ibland. Men jag vill absolut inte lägga massa ansvar på dem.

Men jag har funderat på en sak: just nu har det vimlat av unga cockrar och valpar på blocket osv. och vad jag vet har intresset för dessa hundar ökat. Har de påverkat rasen negativt?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Ria74
0

Många skaffar nog hund utan att tänka igenom att det faktiskt tar en massa tid och pengar att ha en hund. Därför blir de mycket omplaceringar på sidor som blocket.

Jag tror du kommer att bli en kanonbra hundägare Glad

fia-mia
0

Tack!

Jag har märkt att många hundar är just unga hanhundar, och de kan ju verkligen vara pain in the ass, men med kunskap och tålamod borde det ju inte leda till omplacering. Jag skulle gärna hjälpa en sådan hanhund, då jag inte känner att jag måste ha en valp om jag inte kan vara ledig en såpass lång period. Och alla hundar är värda en andra chans.

Men du sa att de är envisa. På ett sånt sätt att man ska ha tålamod eller så att man behöver bli riktigt arg? Jag anser själv att man oftast kan uppfostra en hund genom mjuka men bestämda metoder men det borde väl fungera utmärkt?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Ria74
0

Jag skulle precis som du mycket väl kunna tänka mig en omplaceringshund. Valpar är underbart söta men det är inte lika krävande med en vuxen hund.

Jag har varit tvungen att vara bestämd med Bella. Hon väljer att bli akut "döv" ibland när jag säger till henne. De funkar absolut med mjuka metoder bara man är bestämd.