Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettövrigt
Läst 1374 ggr
[anixel]
2011-03-31 15:29
0

Hej!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan! Jag är ny här på cocker spaniel i fokus, och jag är jätteglad att jag hittade sidan. Jag och min familj har prcis bestämmt oss för att skaffa en cocker. Vi har tagit kontakt med uppfödare och tingat en valp. Valparna beräknas komma den 10 april så nu går jag och längtar :)

Men jag undrar: Finns det något speciellt som man behöver veta om rasen? Jag har läst boken Cocker spaniel av Kari Haave, men jag tycker att det var lite fattigt med info om typ giftiga växter och så.  Och alger, ska man oroa sig för det?

Tack på förhand /Agnes

Ria74
2011-03-31 18:19
0

Hejsan varmt välkommen hit Skrattande

Så spännande, vi hoppas få se bilder när du får hem din lilla valp Glad

Du verkar ha läst på en hel del om rasen redan, de jag kan säga är att många cockers är väldigt envisa. Det var åtminstone något jag inte visste innan jag skaffade min.

Giftiga växter är mest ett problem så länge valpen är liten. Dom vill ju gärna bita i allt och säger då matte eller husse nej så är det dubbelt så spännande. Jag gjorde så att var jag osäker på någon växt jag hade hemma så såg jag till att den stod högt upp så inte valpen nådde den. Nu när min hund är vuxen struntar hon i växter, hon rör aldrig någon blomma.

Något att tänka på med valp är att en del får för sig att gnaga på sladdar. Jag fick köpa rör och pilla in sladdarna i så hon skulle låta dom vara.

Med alger är det ju mest problem om hunden simmar eller leker i havet. Jag brukar lyssna på rapporter om alger och helt enkelt inte släppa henne lös när jag går vid havet om jag vet att det finns giftalger.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[anixel]
2011-03-31 20:18
0

Tack! Det var bra att veta! När jag får hem henne (vi ska skaffa en tik)vilket blir i mitten av juni, har jag tänkt att kanske starta en liten blogg och lägga upp massa bilder om hennes uppväxt och så. Det ska bli kul. Glad Men finns det något särskilt att veta innan man skaffar en tik? jag vet ju att de löper och så, och jag har läst att tikar kan vara lite mer energiska, men finns det något annat?

Ria74
2011-03-31 20:43
0

Min tik blir fullständigt helknäpp varje gång hon löper. Hon piper för allting, tror hon har ont överallt, ska sitta i knäet hela tiden, sover inte, äter inte som hon ska och som grädden på moset kan hon bli skendräktig efteråt ibland Skrattande

Vad spännande med en blogg, du får gärna lägga upp adressen här när du har startat den Glad

Lindalove
2011-04-01 18:15
0

Åh, jag vill ju med ha valp. Du måste lägga upp bilder jag kan dreggla över sen Tungan ute

[anixel]
2011-04-04 09:09
0

Det ska  jag göra! Glad

Ressu
2011-04-04 10:19
0

En bok som jag kan rekommendera varmt är Stora boken om hundar av Matthew Hoffman. Den tar upp en hel del vad som man bör göra i olyckssituationer, vad man bör tänka på i olika stadier av valpens liv osv.

På cockern är det inte så stor skillnad mellan tik och hane som på många andra raser. Men två saker kan vara bra att komma ihåg. Cockern är envis, och man ska vara försiktigt med att ge med sej för cockern kan snabbt ta över hela hushållet =). Sedan så kräver cockern en hel del aktiveringen, inte nödvändigtvis många mils promenader men hjärngymnastik. Leta Godis, leta matte/husse eller något motsvarande. Sedan så är cockern expert på att spela teater! Har aldrig sett en hund som kan se såå lidande ut när den inte får en godsak. Detta är något som är bra att ha i bakhuvudet för tittar man in i dessa ledsna bruna ögon är risken väldigt stor att man smälter och ger med sej, vilket i sin tur kan resultera i att man har en cocker som rullar fram =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[anixel]
2011-04-04 20:48
0

Okej, det är ju värt att ha i åtanke. Jag ska försöka att inte ge med mig, men det kommer vara värre för min syrra. Hon kommer nog att "tappa" en hel del mat på golvet… Glad
Adressen till min blogg är: brunacockerogon.blogg.se
Fast själva bloggen heter "nyttlivmedcocker"
Inte världens bästa kanske och jag har bara gjort två inlägg, men det ä ju en början iaf. Jag ska fixa en bra header också. Men när den har blivit lite bättre får ni gärna besöka den Glad

Ria74
2011-04-05 19:14
0

#7 Jag kikade in på din blogg, det ska bli roligt att följa den Glad

[lolloita]
2011-04-05 20:04
0

Man har aldrig tråkigt om man har en cocker eller flera hemma. De kan hitta på en massa om man inte hittar på nåt själv åt den först. Man bör ha en gnutta humor för det är ganska svårt att bl arg på en påhittig cocker som står och ser glad ut, viftar på svansen när den hittat på nåt hyss. De gillar att ligga i nåt mjukt, hundsäng, soffa eller säng.

Pälsvården bör man lära sig att ta hand om själv om man inte vill slänga en massa hundralappar var gångn den ska trimmas/klippas.

[anixel]
2011-04-09 11:49
0

#9 Okej, tack för tipsen! Glad