Debbat! Avelsförbud Shar pei
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okey den här rasen har inte alls med våra egna "cockrar" att göra, men tycker ändå att det är ett intressant ämne. Då vi alla har hunden som vårat stora intresse.
Nu har det gått ut från Länstyrelsen som överväger att lägga avelsförbud på rasen Shar pei. Länstyryrelsen tycker att avel kan och ska ses som olaglig, eftersom det är förbjudet att avla på djur som har defeketer som kan ett lidandet till även avkomman.
Det är då av anledningen övskottet på huden, som gör att den hänger in och i ögonen. Vilket kan medföra infektioner. För att förhindra och de skador som det kan ge på hornhinnan. Så brukar det göras en operation på ögonen där man fäster upp ögonlocket med ett par stygn.
I England har det tagits ett beslut om rasen Shar Pei. Vilket var ett direkt avelsförbud samt utställningsförbud på hundar/valpar som ha/ärr eyetackade ( Detta är då hunden fått stygn i ögonlocket för att hålla det uppe, och brukas göra under en vecka, då för att förhindra problem i framtiden)
Några upppfödare av rasen har även fått brev från länstyrelsen att dom överväger att detta förbud.
Vad tycker ni om detta. Är det djurplågeri. Ska avelsförbud sätt på ett liknade sätt som i England eller ett totalt avelsförbud på rasen?
Anser ni Shar pei som en hälsosam ras eller?
Det var ju inte allt för många år sedan det var ej okey att ens ta in rasen utifrån,
Mvh
Foto samt upphovsman:: M.Peinado
Wikipedia 20110410
Ad astra = To the stars
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag kan väl tycka att när man måste rätta till defekter med operation har det gått lite väl långt.
Nu har jag aldrig träffat eller ens sett en shar pei mer än på bild. Men tycker att raser som har defekter som gör att dom inte kan leva normalt behöver kontrolleras och kanske ges avelsförbud.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Om jag säger så här, ngn gång måste man ju sätta ner foten vad gällande extremavel. När är rätt tillfälle och när är fel tillfälle, ja det kan man ju ha olika åsikter om.
Vi har ju faktiskt lagar som säger att man inte får avla på fysiskt defekta hundar som lider av sitt utseende, (kortfattat), vi måste ju också någon gång börja följa de lagar som finns. För lagen gör ju ingen nytta för de raser som inte kan röra sig om man inte ngn gång kräver att lagen följs.
Kan man rätta till defekter på kosmetiskt väg så självklart, men defekter ska vara undantag inte regler. Något måste någon gång göras för att vi ska ha friska hundraser, och det startar i aveln :D
Hoppas ni förstod :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Djur som mår dåligt på grund av oss borde inte behöva ha det så. Jag tror inte att shar pei´en går att rädda och jag tycker sjukt synd om dessa hundar.
Jag inställer mig positivt till ett avelsförbud och hoppas på bättre riktlinjer när det gäller avel över huvud taget
På ett sätt ser jag det som posetivt,men har även en viss tvekan..
Jag tycker de är rätt att förbjuda avel på hundar som inte mår bra.
Varför just enbart Shar pei? Det finns ju extremt många hundraser där aveln ger negativa effekter på deras hälsa.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#6 Nej slälvklart borde lagen vi har gå in och skydda alla raser som lider på grund av människans fåfänga! 
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Jag håller med #6 här. Det är många raser som har en hel del problem.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Frågan kommer väl upp enbart för att på rasen görs det op ingrepp.

Jag är sådan som inte tror att förbud hindrar de oseriösa, så även i detta fall med extremavel oavsett ras.
Blir det ett avelsförbud på rasen så kommer de oseriösa som vill fortsätta avla på dem bara att regga dem som blandraser istället och det gynnar varken rasen eller de enskilda individerna.
Jag tror istället på hårdare krav för att få registrera dem i skk och hårdare krav för valphänvisning, mm från rasklubbens sida.
Ska man avla så ska hunden vara helt frisk både fysiskt och mentalt, man ska aldrig enligt mig avla på ett djur som har någon medfödd defekt varesig den opererats bort eller ej!
Även valpköpare har till stor del ett ansvar gällande avel för det är ju som med allt annat efterfrågan och tillgång = köper man av de som inte avlar på friska djur så fortsätter de avla och man gynnar dessutom deras oseriösa avel.
Om man som valpköpare istället ser till att vara ordentligt påläst om den ras man tänker skaffa och ställer krav på uppfödarna så får de som är oseriösa svårare att fortsätta sin avel om ingen vill köpa valpar av dem.
Många skyller på oseriösa uppfödare, men hur ofta hör man någon skylla rasernas defekter/sjukdomar på de oseriösa valpköparna?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
AnneN: Så sant så.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor