Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 4107 ggr
nelliots
2011-06-08 21:35
2

Våteksem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en olycka med trimmern fick Chili (min 3årige cockerhane) ett våteksem på halsen. Först behandlades han med salva - Fusiderm - i ca en vecka, men det blev inte bättre. Veterinären satte då honom på antibiotika- bredspektrum - i 20 dagar + smärstillande i 10. Det går inte att ha tratt pga sårets placering så han har en bit av ett par gamla lånkalsonger löst runt halsen. Det hjälper iaf lite mot kliande.

Han har gått på medicinen i ca en vecka nu och det ser kanske ngt bättre ut. Vad har ni för erfarenheter av våteksem? Hur svåra är de att bli av med?

Bilden visar såret efter första veterinärbesöket.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Ria74
2011-06-08 21:42
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bella har aldrig haft problem med våteksem. Men den förra hunden jag hade kunde få det på magen någon gång.

Jag brukade pudra henne med vanligt potatismjöl för att torka upp det lite. Det brukade hjälpa ganska bra på henne. Men det kan vara envist  det där.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ressu
2011-06-10 12:27
0

Hundar som simmar mycket brukar lida mycket av dessa eksem och de kan vara riktigt envisa oxå. Cockern brukar ha mycket problem med dessa då de är otrimmade, men förekommer oxå på trimmade. Dessa kommer av fukt och har man en hund som simmar mycket är det viktigt att skölja hunden med "vanligt" vatten nu som då och se till att hunden torkar upp ordentligt före nästa simtur =)

Har man engång råkat ut för eksemet så är det allra bäst att hålla hunden torr under tiden till det helnat.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

nelliots
2011-06-10 13:49
0

Tack för svar Glad Det ser äntligen ut att börja läka. Som tur är avskyr Chili vatten. Tungan ute

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

fia-mia
2011-06-10 20:18
0

Instämmer med #2, badar de mycket får de en hel del.

Har en kompis med golden som har det från april till september. Riktigt jobbiga att bli av med och han har ofta kala fläckar där de har rakat bort päls. Gäller att se till att de inte kliar så försvinner det efter ett tag. De hade strumpor på honom när det var som värst så han skulle slippa tratt. Då gick det inte hål så lätt när han kliade.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus