Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 5165 ggr
Ria74
2011-02-26 18:15
0

Borsta tänderna?

Brukar ni borsta tänderna på era hundar?

Jag har aldrig gjort det, men har en del vänner som borstar tänderna på sina hundar.

Hur ofta ska man i så fall göra det?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

chigak
2011-02-27 18:04
0

Jag borstar inte tänderna på nån av mina hundar.

Ria74
2011-02-27 20:08
0

Skönt att någon mer än jag inte borstar tänderna på vovven.

Har hört talas om särskilt tandkräm för hundar som smakar lever Förvånad Bäst att inte förvara den i samma skåp som man har sin egen tandkräm i alla fall Flört

Cockerspaniel
2011-03-10 22:24
0

Jag borstar tänderna på min hund, men bara om hon kommit åt kattbajs i kattlådan x)
ibland är det sällan och ibland är det väldigt mycket men det är ju bara bra har jag hört x)

Lindalove
2011-03-15 20:47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste man borsta tänderna på hunden? Är det inte som deras tandborste när dom tuggar ben? Jag har hört att dom liksom är självrengörande. Att dom inte kan få hål i tänderna som vi kan.

Cockerspaniel
2011-03-16 08:34
0

Man kan om man vill. För, vad jag har hört, så är det lika bra för hundar att få tänderna borstade som för oss männsikor.
Min lille tussboll gillade inte alls i början då jag borstade tänderna på henne, nur går det mycket bättre och jag får borsta dem utan protester. Man förhindrar ju fortfarande från att de ska få tandsten och karies precis som vi :)

Kennel Leelekis
2011-04-11 06:51
0

Hundar får tandsten precis som människor. visa hundar måste sövas hos vet och få tänderna rengjorda då och då.

Redan när valpen är liten ska man börja rengöra tänderna. Ta en bit grovt tyg eller en bit gasbinda, vira runt fingret, dränk in med veteperoxid 3%, från apoteket. Sedan gnuggar man på tänderna. Det finns även speciella tandborstar för hundar som man trär på fingrarna att köpa.

Har hundarna ont i sina tänder,så kan de ha svårt att äta

Skunken
2011-04-11 18:01
0

Det beror ju på hur ens hunds tandkondition, endel får inte tandköttsinflammationer lika lätt eller mycket palck på tänderna! Men på andra hundar bara växer det!

Men något jag vill säga, tar du hand om din hunds tänder i ung ålder får du igen det när hunden blir äldre :D När andra hunda får inflammationer och tandlossning har din fina tände rsom alltid, tycker verkligen det är tid värt att lägga ut då man får valuta för tiden ;)
Det skadar aldrig att gå igenom med en tandborste emellanåt. Man masserar också tandköttet och får som rutin att titta tandstatusen.

Sedan tänkte jag säga det att plack på tänder består av 60-70% bakterier. Ganska mycket eller hur. Detta orsakar bla syraskador på tänderna (metaboliter från bakterierna) och bakterierna kan även infektera tandköttet. Så låt inte hunden bygga tansten och kontrollera tanhälsa med jämna mellanrum.
Dålig tandhälsa hos hundar är mycket vanligare  än vad många tror och eftersom en del inte ens tittar i hundens mun får de aldrig reda på hur illa det faktiskt är och hur viktigt det är att sköta munnen!

Det är faktiskt sällan man träffar på hundar vars ägare tar hand om tänderna och hundarna inte har tandstensrader vid tandköttet! Otäckt sällan enligt min mening.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Ria74
2011-04-11 19:42
0

Tandsten går jag till veterinären och får borttaget på Bella 1-2 gånger om året.

Just tandborstning har jag aldrig fått in någon rutin på, nån gång försöker jag borsta hennes tänder. Men det blir ofta viljornas kamp som slutar med lite halvdana försök.

Att titta på hennes tänder gör jag däremot ca en gång i veckan.

Lindalove
2011-04-25 18:34
0

Vad för tandborste ska man använda till en hund?kan man använda tandborstar till människor eller blir dom för stora?

Ria74
2011-04-25 19:22
0

#9 Det finns tandborstar avsedda för djur i djuraffären. Möjligen barntandborstar kan funka annars.

Dom vanliga som vi använder tror jag blir för stora.

Skunken
2011-04-26 11:15
0

Jag använder en liten extra mjuk människotandbporste. tycker de djurtandborstarna som är böjda är helknasiga,  :D

ett tips är att hålla tandborsten under/i riktigt varmt vatten, då blir borststråna extra mjuka o mer behagliga för hunden :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Luciferchild
2011-06-29 13:48
0

Jag borstar inte min tjejs tänder, för hon hatar det.

MEN, det har hänt några gånger att hon hittat mäniskobajs ute och ätit osv. ( jag förstår inte vrf folk sätter sig o skiter ute där folk går)

Och då när vi kommer hem så ställer jag henne i badkaret, och skrubbar runt hela munnen med tvål och sen tar en tandborste med tandkräm, för hundar såklart, och borstar så gott jag kan, och sen slänger jag den.

Jag har försökt några gånger att bara borsta lite, men hon hatar de så mkt och strätar emot, så man kommer åt tandköttet ganska mkt, vilket gör att de börjar blöda och då känner man sig dum o ger upp, så drf vill man inte utsätta henne för de igen eftersom jag inte vill att hon går runt o har ont i munnen för att jag brostar hennes tänder, och jag önskar jag hade börjat med det när hon va valp -.-

De är ngt jag komme göra med nästa hund iaf!!

Med vänliga hälsningar  My