Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettövrigt
Läst 3545 ggr
Cockerspaniel
1

Rinniga ögon?

Lissie, min hund, har väldigt rinniga ögon. Varför har hon det? Eller är det typiskt för just den här rasen?

Hon har haft det så här sen hon var liten.

Ria74
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bella har aldrig haft några problem med rinniga ögon. Dock blir hon lätt röd i ögonen. Särskilt om hon har varit ute en hel del.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Cockerspaniel
0

Märkligt, Lissie har inga röda irriterade ögon då hon är ute eller så men de rinner, jagt ror det inte är farligt men sinsimellan måste vi plocka bort kletet där hela tiden :s

Hon verkar bara störas av det på morgonen för då tar hon bort det själv med tassarna men inte under resten av dagen då de rinner så bryr hon sig inte, då måste vi torka bort det. Då använder jag en bomullstuss som jag doppat i vatten.

Ria74
0

Jag har sett det på en del hundar. Riktigt varför dom får rinniga ögon vet jag inte. Men det verkar vara vanligare på en del raser.

Förstår att det blir jobbigt när ni måste torka under dagen. När ni ska till veterinären nästa gång kan du ju passa på att fråga. Det finns kanske något som hjälper.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ressu
0

Hur är henne ögonlock? Har hon "lösa kanter" kring ögonen (vet inte riktgt hur jag ska förklara mej, men menar alltså huden kring ögonen som vi människor brukar lägga kajalen på)? Om dessa är lite lösa eller röda eller väldigt strama kan detta leda till att ögonen rinner.

Dock är det allra vanligaste speciellt på cockern är att de ha extra ögonfransar som växer fel (alltså inåtväxta) och vissa av dessa kan leda till irritation. Skulle dock råda att kolla själv eller med vet. om problemen fortsätter.

En annan sak som hundars ögon reagerar på så är blåsten och drag. Detta kan leda till ögoninflammation hos vovven.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Cockerspaniel
0

# 4 Nej ingenting sådant har hon heller. Så jag vet inte alls. Men hon ska snart få 1 års vaccinationsprutan så man kan ju ta det med en gång då man är hos Vet. :)

medde
0

#5 Jag vet vad du menar… Då jag har tre och Mickey har dessa problem du nu talar om, det finns inga problem omkring ögonen.. Vet kollad flera ggr. Men det är bara tvätta och hålla dom fina för att det inte ska bli en "samling" av bakterier.. Det är rätt och slätt som vetten säger. Det är hans ögon som är så och lite känsliga… Håll koll om håll det rent från smutsen som fastnar..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cockerspaniel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 6 Vad skönt att veta att fler ha det så och inte bara min hund xD

För Lissie har haft det här sen vi hämtade henne och då var hon 8 veckor. Och jag tvättar bort, eller gjorde, nu bor hon ju hos mamma och pappa, så de måste tvätta hennes ögon med bommulstuss och lite vatten :)

medde
0

#7 Det samma med med Mickey, och vi har kollat han flera ggr som jag skrev. Därimot så rinner det till och från på hansn syster, men inte i samma mängd som Mickey. Även hon kollad hos vetten.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cockerspaniel
0

# 8, Lissie rinner det hela tiden men, men inte alltid att det är kladdigt för då man märker av det så har det hunnit torka ibland så det kan bli som skorpor som man kan plocka bort.