Öronskydd?
Jag har precis skaffat min första Cocker påg, en buse vid namn Neo 5 mån gammal :)
Nu undrar jag hur ni med cocker gör för att hålla deras långa öron någorlunda rena?
När jag går ut med honom släpar han öronen överallt och sen doppar han dom i vattenskålan så de luktar gammal sur trasa om dom..
Jag vet att det finns cocker skålar…och öronskydd…men pallar man verkligen ta på örobskydd vid varenda liten promenad? Finns det inget annat man kan göra?
vänligen, Les

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilken sötnos 
Jag har en vattenskål som är anpassad till cocker. Men använder inga öronskydd.
I början försökte jag fästa upp hennes öron när hon skulle äta men hon vantrivdes med det så numera är det fritt hängande öron och tvättning som gäller.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
jaha, här inne var det dött…får väl posta inne på hundar istället..
…en fråga till OM det finns nån som svarar:
Hur vänligt är det med öroniflammationer hos denna ras?
Kan det vara avelsrelaterat?
Sen har jag hört flera ggr att de röda och svarta hundarna kan var aväldigt aktiva…vad är er erfarenhet utav det?

Jag har haft jätteproblem med öroninflammationer med min hund. När jag var hos veterinären sa han att det var ganska vanligt med detta problemet hos cockers.
Sen tycker jag väl att cockers är aktiva över lag. Min lilla tjej vill vara med överallt och alltid. Hon är enormt otålig och vill att det ska hända saker hela tiden.
okej, det var inte så bra att din hund har haf tmkt öroniflammation..får hoppas att det finns undantag.
det gör inget att dom är akiva, jag jag var mest intresserad av att höra om just de röda och svarta cockerna :)

Jag har inte alls haft några problem med öroninflammationer så det är nog olika från individ till individ. Försöker hålla rent i örongången men tvättar inte överdrivet mycket.
Jag har en röd cocker som är väldigt pigg och alert och vill jobba. Han vill absolut också vara med överallt och är otålig. Ibland är det en prövning att träna med honom eftersom han blir så in i hoppsan ivrig och glad och tappar fokus fullständigt.
Vilken snygging du har!
Öroninflammationer är väldigt individuellt hur mycket dem får. Men man kan minska problemen jättemycket om man trimmar ordentligt kring öronen och gör rent ofta.
#! och #6 Tack för fina ord om min påg!
Ja jag har också läst att om man håller de trimmade och, torra och rena ska det gå bättre att undivka inflammationer.
Men vissa säger att man ska göra rent med bomullspinnar andra tycker det är onödigt då man aktiverar vaxprodutionen…ska man hälla i öronrengöring ist då?
Vad tycker ni?

Jag brukar hålla rent i öronen på Bella. Då använder jag tops i den yttersta delen på örat, inte för långt in så man skadar något. Sen brukar jag ta en bomullsrondell och vira runt mitt pekfinger och torka rent i ytterörat.
Jag testade öronrengöring, men Bella fick mer ont i öronen av de så det har jag slutat med.
Här har vi cockeranpassade vattenskålar. Dessutom har vi på en huva när hon äter (mest pga att hon får fil eller surmjölk med maten och det luktar verkligen inte alls gott efteråt i öronen). På promenaderna så har vi inget på henne, men har ett spraybalsam som vi använder mest för att det inte ska fastna så mycket skräp i öronen. Denna spray använder vi typ 1 gång i veckan eller 1 gång på 2 veckor, lite beroende på hur bra minne man har =)
Ang. aktiviteten skulle jag nog absolut inte säga att de enfärgade är aktivare, det är väldigt indiviuellt och har stor betydelse på vilken linje de är avlade…
Sedan till öronen så håller vi öronhåret kort samt så om det behövs så putsar vi med öronputs nån gång i månaden. Jag har aldrig putsat öronen med tops på någon av våra.
Otroligt fin kille du har :D
Min lilla tjej har ALDRIG haft problem med öronen, Jag har gjort rent hennes öron 2-3 ggr tror jag och hon är snart 4 år.. Så det är helt från individ till individ. Hennes mamma däremot måste göra rent öronen ofta för att inte få Öroninflammation, som är väldigt vanligt hos denna ras.
Precis som flera ovan säger så gäller det att trimma i örat så kort som det går. Så det kommer in luft. Jag brukar t.ex raka så mkt som möjligt runt själva hålet in i örat sen tunnar jag ut jättemkt på insidan av öronlappen för att det inte ska vara så tjockt =)
Vi har också spanielskål hemma, fast jag vet inte kom det hjälper:p Visst så doppar hon inte öronen i vattnet MEN hon stänger inte munnen när hon druckigt:p så det rinner ut massa vatten endå. Hennes problem är att lukta skunk runt munnen ist för öronen ;) Men jag rakar henne runt munnen också så det inte ska bildas svamps, och försöker hålla torrt oså =)
Sen det där med en "hätta" på huvet på promenader kan jag verkligen rekomendera,
Jag har flera st jag köpt på utsällningar, visserligen så är dom glittriga osv och jag har funderat på att sy en i galon tyg. Men dom är JÄTTE bra. Och på varje promenad är onödigt att ha dom på tkr jag. Jag brukar sätta på dom när det spöregnar eller är mkt snö ute, så det inte ska fastna snöbollar i öronen som vägen typ 0.5 kg per öra :/ och när de e mkt regn ute så underlättar det verkligen =) dessutom är dom så söta då;) Ser ut som små påsk kärringar :D
Kan bifoga en bild så får du se hur min tjej ser ut med de =)
Med vänliga hälsningar My
#10 Va häftigt, jag har gått runt och tänkt på att Neo min valp svabbar jättemycket när han har druckit vatten och har undrat om det är normalt i rasen eller om det bara är min hund som har lite problem…
Och så ser jag ditt inlägg och du skriver att din tjej inte heller stänger munnen när de dricker.
Jag har aldrig varit med om det, varför gör de så?
Är det vanligt bland cockrar?
Hur gör du för att det inte ska bli vatten i hela lägenheten när din tjej druckit?
Du har en väldigt söt dam!
Och tack för komplimangen…men antagligen kommer jag vara tvungen att sälja honom pga oväntad försämrad ekonomi 

Jag har samma problem här hemma med att Bella inte stänger munnen efter att hon har druckit. De är alldeles vått på köksgolvet efter hon har varit och slabbat i skålen.
Jag trodde också att det kanske var min lilla tjej som inte hade riktig koll på att stänga munnen när hon hade druckit, men nu ser jag ju att det är fler som har samma problem.
#12 Ja…
hmm..tror ni att det kan ha att göra med att de har veck i munnen som inte låter munhålan vara helt stängd? Tänker på de raser som har mycket häng-läpp…dom slabbar också mycket när de druckigt…
Ja du haha jag vet inte, hon har väl inte lärt sig hur man gör;P
Jag brukar skylla på att hon är uppvuxen med en clumber och en newfounland, att hon tror hon är en stor hund som ska slemma;P men nu kan jag ju inte skylle på det mer när det finns flera som är så hahaha ;)
Ne men jag vet faktiskt inte, tror inte det har med vecken att göra i alla fall. För här rinner det inte ut genom en stängd mun,, här går hon och öppnar hela munnen så det rinner ut:p
Hemma hos mina föräldrar så måste jag torka upp vattnet hela tiden vilket jag stör mig på, jag anser att "det är bara vatten".ö Men här hemma brukar jag inte bry mig så mkt. Skålen står redan på en plast matta, och direkt efter den ligger köks mattan så när hon har passerat dom två brukar det mesta faktiskt ha runnit ut ;)
ja:p haha cocker ska inte "dregla" eller "dregla vatten" :P
glömde fråga..
vrf ska du sälja han :O
:'(
#15 nämen? öppnar hon hela munnen med vatten i? Min vovve öppnar inte helt utan vattnet mer sipprar ut…och sen går han på det så det blir jordigt över hela golvet när han går runt
Därför att min och killens ekonomi har blivit försämrad, vi hade inte räknat med det…tvävärr 

#10 Vilken snygg overall du har till vovven. Vad är det för märke? Håller på att titta lite på overaller inför vintern och sett att Hurtta har bra, men det finns säkert andra lika bra.
BamBam dreglar över halva golvet när han dricker, men det är nog mest för att han inte kan stå stilla utan måste titta sig omkring hela tiden så det skvätter. Sen är det väl så att de flesta hundar "äter" vattnet till skillnad från katter som lapar? Fast i ärlighetens namn så är det blötare kring skålen när han dricker än när de andra hundarna gör det så det kanske är pga att han har mer slapp hud runt munnen… :)
#16 Trist att du måste sälja honom. Vad fick du ge för honom när du köpte honom? Kanske kan de som sålde honom då tänka sig att ta tillbaka honom - det har ju inte gått så lång tid?
de är hurtta ;)
De där är en fleece overall sen har jag en i typ galon också. en för kyla o en för regn,
en kan man sätta in fleecen i regn overallen så har man kanske i ett snö slask öväder ;)
Hurtta har tänkt på allt ;)
Köp en hurtta du, där får man verkligen det man betalar för!!

#18 Ja Hurtta verkar ha bra grejer - och lätta storleksguider. Det får nog bli en sån i vinter. Vore ju bra med en som tål både slask och snö och som är bekväm. Som det är nu är ju halva skogen med in - hur ska det inte bli då det blir riktigt höstrusk? *brr* :)
jo precis, haha skönt att flera cocker ägare har samma problem, att skogen verkar växa hemma också ;)
haha