Flexikoppel
Av ren nyfikenhet: Vad tycker ni om flexikoppel?
Brukar finnas rätt delade meningar om det.
Hatar flexikoppel, är helt emot det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För att vara kärringen mot strömmen
så säger jag att jag gillar flexikoppel.
Man ska kanske inte börja med ett flexikoppel när hunden är valp. Men när den har koppelvett så tycker jag det är en utmärkt lösning om man inte kan släppa hunden lös.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Tintin hade flexikoppel när jag fick honom men jag bytte direkt. Hade ingen koll alls på honom. Har träffat väldigt många som har flexikoppel som inte har någon koll alls på sin hund.
Nej då jag skulle aldrig ha det på min hund.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Har inget emot flexikoppel såvida att hunden har lärt sej att gå i vanligt koppel ordentligt innan man börjar använda det =)
Kör hellre på spårlina eller vanligt koppel än flexikoppel. Till & med hellre hunden lös ;) (hon kan fot bra och inkallning)
#5 Varför skulle spårlina vara bättre än flexi då?
#6 Lättare att hålla i om hunden skulle dra iväg eller liknande och det kan inte haka sig som flexi tenderar att göra. Fastnat inte bland stockar och sten som jag tycker flexi gör :)

Jag upplever inte flexikoppel som särskilt svårt att hålla in hunden i. De går ju att spärra flexin och då blir det ju bara ett kort koppel av det.
Jag tycker det är smidigt med att linan åker in i själva kopplet när hunden är närmare mig. På de viset slipper jag samla upp en massa lina som hunden inte använder för tillfället.
Däremot kan jag hålla med om att det snurrar lätt in sig i buskar. Man får hålla koll så inte hunden springer runt i en massa snår.
#8 Men då kan man ju likaväl ha ett vanligt koppel om man ska spärra det :)
Och sedan, skulle man behöva hala in hunden snabbt av någon anledning gör det svinont i händerna att behöva ta i flexi :)

När jag är ute och går så är det dels på en vanlig trottoar och del på ett ombyggt järnvägsspår. När vi går på trottoaren så har jag flexin spärrad, men när vi kommer ut på spåret så kan hon få springa mer fritt.
Det är väldigt öppet ute på spåret så jag har god sikt om de kommer någon och kan därför låta henne använda hela linan. Om det skulle komma någon gående eller cyklande så kan jag lätt kalla in henne och spärra flexin så det blir ett kort koppel av det igen.
Att ta tag i linan är inte kul alls. Eftersom det är nylon så bränner det ganska duktigt.
Instämmer med Ria74 med att jag tycker flexin är behändigare då linan dras i i kopplet. Sedan tycker jag också att flexin är mycket snabbare inahalat än spårlina (spårlina använder vi ju alltid då vi spårar så har erfarenhet av den oxå
). Dessutom så är flexin väldigt behändig med just det att man kan endera ha det kort eller låta hunden dra ut det.
Dock kan jag inte uttala mej om flexin fastnar i stock och sten för då vi är i skogen så är hundarna lösa eller så då i spårlinan om det är spårning vi sysslar med.
#11 jag tycker tvärtom :P
Själv tycker jag inte om flexikoppel, men har inget emot de som använder det på rätt sätt. Så som Ria74 använder det tycker jag är okej, även om jag spontant skulle ha hunden lös istället om det går.
Är ibland hundvakt åt två hundar med flexi som har det "så de får springa". (Varför de nu ska göra det på promenaderna när man har inhägnad tomt?)
Nackdelarna jag upplevde var:
- trasslar in sig i varandra.
- svårt att använda samma hand till båda.
- svårt att hålla i handtaget, glider liksom.
- spärren släppte ofta.
- blir kraftigt ryck när linan tar slut.
#13 Jag håller med om de kraftiga rycken. Var ute och gick med en ung tax för ca ett år sedan när jag hade praktik. Vi var ute i skogen när han fick tokryck och sprang fram och tillbaka och vände när linan tog slut. Det blev liksom ryck, ryck, ryck innan jag tillslut lyckades få ordentligt tag om linan som jag inte lyckades på tag på för att den gled. Nej skulle aldrig använda det.
Sen har ju jag inte helt hundra inkallning på min hund och då är löplina enklare. Men även om jag haft bra inkallning så skulle jag inte haft det ändå.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Ett flexikoppel ska helst användas av en hund som redan är koppelvan och inte gör dom där jätterycken.
Jag har också varit med om hundar i flexi som gör ett superryck så axeln håller på att gå ur led på den som håller i kopplet och det är ju varken trevligt eller bra.
Men kan hunden gå i koppel utan att göra dom där rycken och man inte kan släppa hunden lös av olika anledningar så tycker jag det funkar bra.
Jag tycker flexikoppel är luriga! En gång när jag kom körande på vår lilla grusväg här stod det en kvinna på ena sidan vägen och en hund på andra, jag körde sakta och trodde att hon hade koll på hunden, men när jag närmade mej såg jag att hon hade fullt sjå med att försöka hala in flexit, jag såg inte linan, höll på att köra över den! Hemska tanke, tänk om det hänt något med hunden!
Problemet med flexikoppel är egentligen det att folk envisas att använda det utan att ha lärt hunden att gå ordentligt i koppel före!
#17 Instämmer. Finns även dem som är koppeltränade men blir lite slöa med det när de sätter på flexi.