Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikett: pälsvård-skötsel
Läst 1732 ggr
Ressu
0

Hur reder nu ut pälsen efter skogspromenaderna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som rubriken lyder så undrar jag hur ni andra reder ut pälsen efter ni har varit i skogen?

Våran fröken tenderar ha halva skogen med sej i pälsen då hon kommer hem.

Vi brukar vänta tills pälsen torkat lite och köra den gamla stilen, dvs hunden på rygg och kammen i högsta hugg. Så nu undrar jag om någon har kommit på något lättare sätt att endera hålla hunden "ren" eller enklare vis att reda ut pälsen (och nej vi hade inte tänkt raka ner henna Flört)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ria74
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukar sätta mig och plocka ut så mycket som möjligt av grenar, kottar, kvistar och löv som möjligt innan jag gör ett försök med kammen.

Det värsta som finns är när hon har varit i något snår med taggiga buskar, det tar sin lilla tid att få loss.

Jag undrar med om någon kanske har ett supertips att komma med Glad

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ressu
0

Det göra nog vi också, tar det största "för hand" =)

Barr och just som du Ria74 skrev snår är det värsta som finns med att trassla in sej i pälsen.

// Ressu
kennel Westtorpets

fia-mia
0

Du kan inte köpa något tunt täcke som går runt magen, så behöver du bara borsta pälsen vid benen?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Kapten Haddock
0

Jag plockar bort så mycket som möjligt och sedan blir det kammen!

Ressu
0

#3 Speciellt under jakt och spårnigen vill vi ha så lite som möjligt på henne en röd väst har hon så att hon syns.

// Ressu
kennel Westtorpets

Astell
0

Hua det värsta för pälsen har varit dessa regniga dagar då vår Lillen inte hinner torka mellan rundorna…hans öron luktar som gammal sur trasa…pälsen tovar ihop sig…här blir det kammen och saxen. Vill inte heller klippa ner honom men vissa tovor får klippas bort..där det inte märks…Det finns visst antitovmedel…har ej provat det ännu…nån som vet?

Vad gör ni med blöt päls?

Ria74
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När Bella är blöt i pälsen och har fullt av tovor brukar jag ta min egen inpackning till håret och ta på händerna och reda ut hennes päls med fingrarna. Det som inte går att reda ut får jag ta till saxen på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Astell
0

Jaha där ser man…tack för tipset :)

Kapten Haddock
0

För att undvika tovor så använder jag fönen!

Astell
0

Lillen blev rakad under magen av trimmerskan…blev för mkt tovor pga allt regnande…jag ska inte låte det växa långt under magen men han behåller pälsen på sidorna så det syns inte :)