Vakta sina saker!
Jag undrar om era cockrar är likadana som min Ebba…
Hon är en helt underbar hund som jag tog över i april.. 8 år gammal, skulle avlivas för att familjen skaffat en valp (jag vet, sjukt…)
Jag fick nys om henne på Facebook och lyckades hämta henne dagen innan hon skulle avlivas.. Nu har hon det fint o är med mig på kontoret varje dag :)
Men, till saken.. jag har även tre katter.. Och Ebba är väldigt vaktig mot mina katter och tror verkligen att dom ska ta hennes ben när dom kommer inspringandes från trädgården. Ibland kan hon även få för sig att jaga ut dom…
Någon som vet hur man på något sätt kan få henne att inse att katterna inte är ute efter hennes leksaker?
Lillen är likadan…vet inte heller vad jag ska göra :S
Mitt råd är att lära dem att man kan ta saker av dem utan att de på det viset "blir lidande". Är det t.ex tuggben de vaktar så byt mot ett annat tuggben och Godis och beröm då det blir ett lyckat byte. Med det borde de lära sej att det inte alltid är till ondo att ge ifrån sej det man har =)

Tack! Jag kan ju ta vad som helst från henne utan att hon bryr sig. Men det är när katterna går förbi som hon verkar vara stensäker på att dom är ute efter hennes saker. Och så blänger hon på dom när dom går förbi. Riktigt uttittade blir dom!
Men dom har såklart aldrig varit intresserade av hennes grejjer :)
#3 Går ju att köra lite samma princip där med katterna då hon inte morrar så får hon mycket beröm och ev. Godis men inte om hon morrar. Sedan går det att köra vidare med att ta en katt med dej och ha den med och träna som jag tipsade om i inlägg 2.
Vi har nästan samma problem dock räcker det med att katterna går förbi bollen och han behöver inte ha bollen Tintin utan han kan ligga en bit ifrån med en annan boll. Men när katten går förbi morrar han till och hämtar bollen. Men ena kattungen har fått leka med hans favoritboll. Helskumt att han tillät det.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Tuggben vaktar mina hundar gentemot varann, men aldrig mot oss tvåbeningar!