köpa cockerspaniel!
skiver dethär för min systers räkning, är alltså hon som vill köpa hund, inte jag.
Hon är mest intresserad av en cockerspaniel, en hane, helst en blue roan.
kan tänka sig en valp eller en yngre unghund. hon har haft hand om en shetland sheepdog / cocerspaniel i ungefär ett halvår nu men känner att hon är redo för en egen hund, eftersom den hon haft är underbar men hon har en annan syn på hur man har hundar än ägaren.
Hunden kommer få vara med hela tiden, åka mycket bil och få gå ut i skogen och umgås med min hund och min mosters hundar. Hon kommer antagligen gå kurs med hunden och träna trick, vardagslydnad och troligtvis träna nån sorts spår eller agility, för att få en bra relation med hunden och göra saker tillsammans med den.
Hon jobbar ibland men hunden kommer att kunna vara hos mig när hon är borta länge, och kommer bara behöva vara ensam i korta stunder.
känns det som att en cockerspaniel är rätt hund för henne? behöves mer info, isf frågor?
vi bor i Hudiksvall, behöver tips på uppfödare i gävleborg, eller inte alltför långt bort, för vill gärna kunna hälsa på uppfödare och hundar innan vi bestämmer oss, för det känns vikigt att hundarna har bra temperament osv och vill ha en bra kontakt med uppfödaren.
vill också ha information om vad man ska titta efter inom cocker, som sjukdomar och vanliga fel osv.
eftersom ingen av oss haft valp innan skulle vi också vilja veta lite mer exakt hur mkt vaccinationer osv som ska göras och ungefärliga kostnader.
vet inte riktigt i vilken grupp jag ska lägga inlägget, men flytta det om det ligger fel!
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Jag tycker det låter som hon kan ge en cocker ett väldigt bra liv. Cockern vill ju gärna vara med sin ägare så mycket som möjligt och att träna lydnad är utmärkt för rasen.
För att hitta uppfödare så kan ni gå in på www.kennel.se och söka på cocker spaniel så får ni upp alla uppfödare.
Är det en engelsk eller en amerikansk cocker hon söker?
Är det en seriös uppfödare så är valparna veterinärbesiktigade när ni får den valpen ni väljer och har alltså inga allvarliga "dolda" fel.
Det jag hade tittat på om jag skulle köpt valp är om valpen ser frisk ut, inga rinnande ögon eller snorig näsa. Att valpen rör sig lätt och obehindrat och att föräldrarna ( om det finns möjlighet att träffa båda föräldrarna) inte verkar aggressiva.
Vad gäller vaccination så brukar uppfödaren berätta vad som redan har gjorts och du får veta när det är dags för nästa spruta. När man sen ringer till veterinären så brukar han/hon kunna tala om vad för vaccinationer och hur ofta dom behöver göras.
Vad det kostar att vaccinera verkar vara väldigt olika i landet och mellan olika veterinärer. Bella som är 7 år nu får en vaccination om året och den kostar runt 500 kronor.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
På cockerklubben.com kan du läsa allt om sjukdomar och vad man ska kolla innan man köper valp! Du kan även hitta uppfödare där och valphänvisning.
Lycka till