Blandning
Cocker spaniel/Dvärgpincher, vad tror ni om den blandningen? Vad tror ni det blir för egenskaper osv?
Inget jag skulle välja. För olika raser helt enkelt.
Är inte emot blandrashundar, tvärtom. Men gillar inte när man korsar helt olika raser kors och tvärs.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Okej, vad tror du kan bli fel då?
#2 Blandraser vet man aldrig vad som slår igen från vilken förälder, därför är det bättre att ta så lika raser som möjligt.
Och cocker spaniel och pinscher är så olika som det bara kan bli.
Pinscher är jag inget fan av heller, då dem i regel är vaktiga, passar i regel inte i familj med mindre barn (och ja det stämmer, känner en som födde upp dem innan).
Jag hade valt renrasigt eller korsning med mer lika raser

okej vad tråkigt, hon har blivit kär valpen..:( men de kommer nya chanser!
#4 Men det är ju såklart upp till dig själv, det kan ju underbar hund med :)
Det jag skrev är mitt personliga tycke :D

Jo absolut, men det är jättebra att höra lite så vi vet lite mer vad vi ger oss in på. Sen behöver de ju inte bli några problem alls, de blir ju vad man gör det till
#6 Ja precis, dock är vissa kombinationer inte bra, där hundarna inte blir bra i psyket oavsett ägaren och föräldrarna till dem.

Jag hade nog inte valt att korsa dom båda raserna. Dvärgpincher är ju en ganska tempramentsfull och vaktig ras, det i kombination med cockerns egna vilja och envishet låter inte helt bra tycker jag för min del.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Instämmer nog med de andra. Låter inte som en bra kombintaion i mina öron heller.
För det första eftersom det är två olika raser så vet man inte hur bra generna passar ihop och man kan få en sjuhelsikes (ursäkta spräket) massa hälsoproblem som inte annars skulle vara rastypsika.
För det andra så lynnet kan ta stor skada då pinchern är som nämnt ganska vaktig av sej och väldigt vass. Detta då kombinerat med cockerns envishet så kan ge en problem i skolningen.
Gillar inte blandraser, definitivt inte planerade blandningar av s.k. blandrasuppfödare.
Värsta jag vet (för att jag är pudelägare) är de blandisar med pudel i och att *uppfödaren* påstår att valparna är så bra för de är allergivänliga för de har pudel i sig!
Bah… snicksnack skitprat! Finns absolut ingen garanti att renrasig pudel är allergivänlig. Däremot brukar de flesta allergiker klara pudeln bättre än andra raser.
Å i en blandraskombination har du ingen aning om vad för slags päls valpen får. Å hur pälsen blir… pudelkrullet som kräver sin skötsel eller en salig blandning av pudelns päls och den andra rasens päls?
Oj vad jag gick igång fniss…
/Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Jag har inga problem med blandisar, skulle själv gärna kunna köpa en blandras beroende på vad den innehåller för raser. Men nej, jag gillar inte heller "planerad" blandras-avel, likaså folk som låter sina katter få kattungar för att vara snälla, när de i själva verket skapar än mer problem, eftersom det redan finns så många katter som inte har något hem:/
Nu handlar detta dock om en tjuvparning
Visst, man vet inte riktigt vad man får för hund, men beroende på vad det är för raser så kan man ju ändå räkna med vad det blir. Som ni säger kommer detta förmodligen bli en envis liten rackare med mycket energi, det kan jag tänka mig. Har dock inte träffat honom än men enligt min syster var han väldigt lugn och ganska svårflörtad. Jag tror bara att jobbar vi med honom och behandlar honom som en hund så blir det nog jättebra. Hon är nämnligen helt inställd på att ta sig hand just honom och har redan betalat handpenning.
Jag kanske kan skriva i bloggen (om det fanns en sådan här`) eller göra ett inlägg en vacker dag om hur det har gått. Vi får väl helt enkelt hålla tassar & tummar, men jag tror det kommer gå superbra:)
Jag hoppas allt går bra med hunden. :) Låter som en konstig blandras, men kan ju vara en jättefin hund för det, lycka till. :)

ja det hoppas vi på, tack så jättemycket:)

#11 Berätta gärna hur det går med vovven
Det blir spännande att höra hur kombinationen blir både utseendemässigt och till lynnet.
Stort lycka till med den lille
är man bara inställd som ni verkar vara på att det kan bli en rejält envis hund så kommer det säkert att gå hur bra som helst.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

absolut
tack så mycket!