Dusha
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur ofta dushar ni era hundar? Vad för shampo och/eller balsam använder ni?
Vad tycker er hund om att dusha?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

En gång varannan vecka ungefär för vår cocker. Ibland oftare ibland lite längre emellan. De andra går det betydligt längre emellan för. De är högre och blir inte lika smutsiga.
Har haft lite olika schampo, men just nu har vi en gul flaska som heter PCL. Balsamet är också från PCL och är ett spraybalsam. Det använder vi bara på cockern.
Det är väl ingen av hundarna som gillar att bada… men de har lite olka tolerans. Äldsta hunder Lizzy flyr så fort hon får chansen. Molly fogar sig men står gärna så långt bort hon kan från duschstrålen. BamBam är väl mer tålmodig, men gillar det inte heller. Fast alla gillar att bli torkade… :)
Neiti är inte direkt förtjust i att duscha, men nog kommer hon ju med utan tvång =).
Vi använder Bio Groom Super White åt Neiti då damen för det mesta inte är så vit som hon borde vara (rullat i lera och såna fina orsaker) sedan har vi Ring 5ans balsam. Då vi kammer henne använder vi K9ans spraybalsam och den rekommenderar jag starkt. Reder ut tovor och lämnar en bra finish efteråt.
Bad med schampo och balsam = inte särskilt ofta.
Wesslan är en jaktcocker och har väldans enkel päls att sköta. Jag inbillar mig att han behöver sitt pälsfett (hudfett) för att klara av arbete i alla väderlekar. Vilket märks… sällan han blir totalt genomblöt, eller det tar ett bra tag.
Och… smutsen verkar rinna av/ramla av honom. Luktar inte illa trots att han är en cocker som är i all möjlig terräng i alla möjliga väderlekar.
Storpudeln badas heller inte ofta men oftare än cockern… av den anledningen att jag inte vill klippa/raka i allt för krullig och smutsig päls men…. för att vara pudel så badas han nog sällan. Samma sak här, jag tror han behöver sitt naturliga pälsfett helt enkelt.
När de badas, använder jag Espree-schampo eller K9 schampo (två produkter som är milda och innehåller inte SLS) samt ofta *människobalsam* som inte innehåller silikoner eller mineraloljor. Jag vill inte ha sådant i vare sig hundpälsar eller människohår.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Lillan gillar inte att duscha haha
Brukar ha grönsåpa eller hundschampoo till henne :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu har det inte blivit alls ofta. Men allergin är tillbaka så det blir minst en gång i veckan. Iaf så fort vi har fått tillbaka varmvattnet i badkaret. Når inte så bra när han står i duchsen. Han tycker det är pest och pina men det funkar. Står stel som en pinne. Men att bli torkat älskar han.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
En gång i månaden cirka…han gillar heller inte det men det går bra ändå…sen far han omkring som en vilde och ska torka sig…:)

Bella brukar använda min säng som handduk när hon har duschat. Verkar nästan som hon tänker att blöter du ner mig så blöter jag ner din säng 
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Hm, nä nog föredrar mina vovvar att få bada ute i det fria (sjöar m.m.) men de finner sig i att bli duschad.
Wesslan (jaktcockern) är för söt…. även om det är pudeln som ska badas så hänger Wesslan med in i badrummet. Ligger där tålmodigt och väntar… ungefär som *suck jaja… jag är här, jag väntar på min tur…*.
De gånger det inte blir hans tur ser han nästan förvånad ut *vaa nähää jag behöver inte?*.
Å de gånger han ska schampobadas så… ja han går själv in i duschen.. kan visserligen se sådär plågad ut som bara en cocker kan
.
Å blir himla glad när badet är över och få bli torkad med handduk.
Host… genom att jag är pudelägare så har jag en rejäl fön .. en *superduperfön* … den fönen används även på Wesslan.. njä så vansinnigt förtjust är han väl inte i den men finner sig. Men visst händer det att han får självtorka också.
Värst var det en gång när han var liten snorvalp och jag glömde att fönen var på högsta blåsläget (blåser rätt bra då). Iiiihh… lille Wesslan höll på att blåsa bort från trimbordet innan jag hann vrida ned blåset … stackarn! Nåja han fixade det och blev inte rädd för fönen.
Samma sak när pudeln rakas/klipps. Wesslan lägger sig på golvet alldeles brevid trimbordet… att pudelpäls rasar över honom stör honom inte. Så tittar han ibland ungefär som *ok… är det min tur att bli rakad också?*
De gånger han blir rakad (tassarna då och insida öronlappar) så blundar han hårt ungefär som *om jag inte ser, ser ingen mig* - sötnosen!
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Ni som badar ofta, varför gör ni det`?
#9 För att slippa allergin.
#10 Hjälper det verkligen?
Tänkte med, blir inte hundens päls dålig av för mycket bad? :)
#10 Oh ja. Hudveten sa till oss att bada varannan vecka från början och det tog bara ca 3-4veckor och sedan var det borta. Sedan fortsatte vi att bada varannan vecka ett tag och det kom inte tillbaka. Nu i sommar så var vi ju ute så mycket så då behövdes inte det. Nu har jag inte börjat bada fören nu och då har allergin kommit tillbaka.
#12 Okej :)