Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettpälsvård-skötsel
Läst 2143 ggr
Viccan92
0

Beslutsångest

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som vissa av er vet så har jag problem med att hålla Tintins problem tovfri. Nu har jag trots att jag borstat varannan dag fått tovor igen. På magen och bakbenen. Så jag har stora funderingar på att klippa ner honom helt. Så får jag dessutom på honom den fina overallen som jag sytt till honom. Tänken är att det ska göras idag så min fråga är egentligen kan man klippa mer ett skär 10. Tror längden blir 2mm. Annars blir det som i somras så var hälften av hunden 2mm och resten 14mm. Det var inte så snyggt om jag ska säga så. Men kan man köra så pass kort över hela hunden? Råd så snabbt som möjligt tack. Ska bara få upp lite julpynt innan jag sätter igång så slipper jag dammsuga två gånger.

Tycker det är lite synd för han är söt delvis men pälsen är för lång och det är för tjockt. Tror det är nästan bättre för honom att bli av med allt men det längden jag är orolig över. Jag har liksom inte jättemycket emot att ha han en gul labradorvalp ett tagFlört Dem är ju jättesöta.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
0

jag hade nog rakat ner helt, då tovor tror jag är mer besvärande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ria74
0

Jag hade med rakat ner honom eftersom tovorna besvärar hunden ganska mycket.

Bella blir lätt varm om hon får för mycket tovor, jag är lite rädd att hon ska få svamp av det då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Viccan92
0

Bra att ni tycker samma. Men jag är orolig för att det blir för kort med 2mm. För i vanliga fall när det är utställning eller ja annars med så tar jag det så kort på huvudet, ansiktet, hals och bringa. Sen öronen då såklart.

Fridaaaa
0

Raka där det tovar sig då? :)
Ja 2 mm kanske är för kort, 4-5 mm hade jag nog haft :)

Ria74
0

Beror ju på vad Tintin tycker om att vara nedrakad, 2 mm låter ju i och för sig ganska kort. Hade nog också haft det en 4-5 mm istället.

Bella gillar inte att ha för kort hår på tassar och öron så där väljer jag att ha det lite längre. Men i ljumskar och armhålor rakar jag ner det så hon i princip inte har något hår alls.

Det man får tänka på är att se till att dom inte fryser nu när det är lite kyligare ute. Men eftersom Tintin har en fin overall så borde de ju inte vara något problem Glad

Viccan92
0

#4 Har bara skär med 2mm och 14mm. Vill gärna klippa hela med 2mm men det är så kort. Det är på gång att tova sig på ryggen och nacken med för där är verkligen jättemycket och jättetjock. Får knappt igenom kammen när jag borstar.

Viccan92
0

Jo jag klippte hela honom igår. Visade sig dock att det inte var 2mm utan 1,5mm. Han la sig till och med på trimbordet och njöt när jag trimmade öronen. Snacka om förbättring. Tidigare har han stått och skakat på trimbordet. Men ja han är iaf jättesöt nu. Hans overall sitter fortfarande skumt. Han går som på styltor men han borde kunna böja på benen. Fattar inte vad problemet är.

Fridaaaa
0

Vill se bild hur han ser ut nu ;)

Viccan92
0

Får se om det kanske funkar med mammas kamera. Fast den vill inte funka med min dator. Sen har jag bytt mobil med så funkar inte heller. Du får helt enkelt vänta så får vi ser när och om jag klarar ut det.

Fridaaaa
0

#9 okj :D

Viccan92
0

#10 Men jag kan ju säga detta att han är mycket söt. Dessutom visade det sig att han inte var tjock. Jag sa att det bara var päls men det var ingen som lyssnade på mig.

Ria74
0

#11 Jag har med varit med om att en del har sagt att Bella är tjock, men sen har jag klippt henne och folk har frågat om jag satt henne på diet.

Inte klokt vad håret gör mycket.

Viccan92
0

#12 Haha ja det gör det. Min lärare sa att min newfoundland var tjock eftersom hon inte kände revbenen. Ehm nej med all den pälsen så är det liksom inte meningen att man ska göra det.

Men han trivs utan päls känns det som. Sen ser jag ju hur allergin utveklas. Hoppas att den ska försvinna nu när jag tog bort all päls.

Fridaaaa
0

#11 Då fick du rätt ;)

Viccan92
0

#14 Haha ja brukar bli så här hemma. Vem har hundutbildning och bara suger i sig all info liksom.

Fridaaaa
0

#15 Hehe :)