Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 3317 ggr
LeS-
0

Öron hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Någon som kan hjälpa mig lite?

Alltid när jag badar min cocker brukar jag kika i öronen och lukta på dom. De brukar lukta OK men idag luktade den ena mer än normalt så jag tog en tops och rengjorde lite, ut kom en del mörkt vax.
Rengjorde även de andra örat för att jämföra men det var helt normalt.

Vad ska jag göra? Räcker det med att jag rengör där med tops eller borde jag köpa nåt mer?

Vänligen; Lesley

Ria74
0

Vilken gullig bild Glad

Jag har köpt ett rengöringsmedel hos veterinären som jag använder i Bellas öron. Det heter: Ear cleaner från DermaPet.

Jag brukar spruta ut lite på en bomullspadd och vira den om mitt finger, sen torkar jag ur örat så mycket jag kan. Det går även att spruta in vätskan i örat och massera hörselgången så får man ut det som sitter längre in.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Rachix
0

Vi har Opticlean till våra hundar. Sprutar in det i öronen, masserar utanpå för att det ska får verka. Väntar 5-10 minuter och torkar sen rent med bomullspad. Det funkar bra.

Att peta med tops i öronen stimulerar vaxproduktionen har jag hört (i alla fall hos människor och jag tror nog att det är det samma för hundar). Så det är nog bättre att köpa något som löser upp det och sen torka rent. Börjar det lukta illa så kan det ju vara något som sitter längre in och som kan orsaka Öroninflammation.

wesdi
0

Inte peta med tops i örongången! Ska man inte göra vare sig på människa eller djur. Kan göra allt värre, i värsta fall kan bomullstoppen lossna och fastna i örongången.
Hände för en kompis till mig när hon var ung.. hade ovanan att *peta öron* på sig själv med tops och en dag så - lossnade bomullstoppen och fastnade i örat, Blev ett läkarbesök det för att få bort den bomullsbiten inuti örat.

Raka bort hår/päls insida öronlapp där det inte behövs hår för utseendets skull, detta för att *lufta* öronen så mycket som möjligt.

Egentligen ska man nog inte rengöra i onödan så att säga.

Ibland kan det räcka med att bara ta en veg. olja (olivolja eller rapsolja eller annan naturlig, helst ekologisk  olja du har i hemmet), häll lite på en bumullspad och torka rent utan att vara nere i örongången. *fett löser fett* så man får bort smuts m.m. med snäll vänlig olja. Neemolja (ekologisk) är lätt svampdödande och naturlig olja som man kan använda. Luktar lite…. åt nöthållet.

Annars finns det olika öronrengöringsmedel. Espree har ett bra tycker jag, likaså Otoclean pipetter (18 st x 5 ml).

Men fortsätter det, blir det nog ett veterinärbesök för att få receptbelagda örondroppar  - kan vara svamp eller bakterie.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Rachix
0

Hoppla - det är Otoclean vi har också - inte Opticlean (det är väl till linser?)… Är inte lätt att få till alla konstiga namn på grejer. Tungan ute