Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikett: övrigt
Läst 1642 ggr
Fejhn
0

Cockerhane - magrar och orkar inget.

Min syster har tagit en omplaceringshund, en 2.5årig cockerspanielhane.

Han har haft väldigt låg aktivitet i sitt liv innan, typ kisspromenader bara, och nu har han börjat magra av så hon är mer aktiv och går ut och går, och leker med honom ute.

Nu väger han bara 12-13 kilo, och skulle behöva gå upp något kilo då revbenen känns väldigt tydligt och nästan syns.

han äter :

royal canin performance energy 4800

och får typ 4dl nu.

får mat ca kl8 och 18:30

Han orkar väldigt lite och blir trött av ingenting, vill helst bara ligga och sova inne, men är aktiv, pigg och glad ute.

behöver lite tips och råd för vad man kan göra för att få upp honom i vikt och bli mer aktiv!

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Ria74
0

Det första jag hade gjort är att beställa tid hos en veterinär och kollat upp så han inte är sjuk.

När det är uteslutet så hade jag försökt byta till ett annat foder, eventuellt ett färskfoder och sett om det hade hjälpt. Ge honom lite fler mål mat om dagen.

Min hund vill gärna ha mat 3 gånger om dagen annars kräks hon lätt, vilket gör att hon inte vill äta. Lite av en ond cirkel det där.

Att han gärna ligger och slappar inte tycker jag inte är så konstigt, en del av cockers jag känner vill gärna bara slappa inne. Min hund är likadan, ute är det full fart. Men när hon väl kommer in så ligger hon helst och sover.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

wesdi
0

Om cockern tidigare haft ett väldigt stillsamt liv så kan han ha dålig kondition och vara dåligt musklad (eller muskler som inte jobbat särskilt mycket).

Mer aktivitet (hjärngympa och rörelse) nu gör ju att han dels blir fort trött och att kroppen kräver mer energi.

Mitt förslag är att byta fodret, gärna till fryst färskfoder. Ta det varligt med kondtions- och muskelträning så att han inte får träningsvärk, blir överansträngd m.m.

Som Maria föreslår, kan ni gärna ta honom till vetten för en kontroll så att det inte ligger annat bakom.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Ressu
0

Dricker han mycket? Om han har levt ett stillsammare liv så är hans muskler inte i den bästa kondition. Skulle också rekommendera att ni tar honom till veterinären och kollar upp så det inte är något fel i ämnesomsättningen. Trots att han har bara gått korta kissprommisar så får han ett högenenergifoder som borde göra att han om inte annat lägger på hullet så därför tycker jag att ni borde kolla upp honom.

Fodret ni ger är inte enligt mej i den "sämre" ändan av djungeln av foder och vad som passar just din hund så är väldigt svårt att säga.
För det första så finns det ju att välja mellan torr och färskfoder (där redan gör man det första valet) och sedan så är det helt beroende på vad man gör med sin hund (en som är mycket aktiv behöver mera energi osv). Skulle rekommendera i detta fall att du endera med veterinären eller gå till en djuraffär och diskutera med de som säljer foder vad som passar just din hund =)

Lycka till! Meddela gärna hur det går för er!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

urfaren
0

hade också kollat upp det hos veterinären

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Letfors
0

Håller med de andra :) hur länge har du haft honom? Avmaskat kan vara eb bra ida att prova. Sen ta det lite lungt ett tag. Gå lite kortare promimdaer och jobba lite mindere. Låt honom bygga upp kondigton och konsentration långdsamt. Kolla även med en fysitotrpht eller likade för att få reda på hur man är musklade och om han är spände någonstans.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Fejhn
0

Ja. Är tråkigt att behöva skriva dethär men hunden inlägget handlar om är avlivad på inrådan av veterinär tyvärr.. inte pga dethär utan annan anledning. :(

Han gick bra upp i vikt efter att vi bytte till dethär fodret och så..

Sov i frid Viktor.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Ressu
0

Beklagar sorgen!

Vila i frid!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ria74
0

Vad tråkigt, beklagar sorgen!

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus