Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettövrigt
Läst 3198 ggr
Viccan92
0

Hjälp mig

Det är så att på hundar iFokus har jag satt in ett inlägg som heter Rädda cockerns sobelfärg. Vore roligt om någon kunde kopiera in den här med. Det tog mig tjugo minuter att få in den på hundar så någon med snabbare dator kanske kunde hjälpa mig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

AnneN
0

Fixar…

Rädda cockerns sobelfärg

Jag har tillåtelse från författataren att kopiera in det här.

Simone och jag har satt ihop en skrivelse som vi planerar att skicka till bl.a. SKK och FCI. Vill ni vara med på protestlistan, skicka ett mail till: kennelcockett@hotmail.com

Rädda sobeln! Jag läser på Cockerklubbens hemsida att England har ändrat rasstandarden för Cocker spaniel, istället för att tillåta alla färger finns nu en lista med tillåtna färger. På listan finns inte sobel med men däremot tre nya färger: golden, lemon and white och lemon roan, färger som jag inte förstår hur de skiljer sig från de redan existerande färgerna röd, vit och röd och orange roan. Detta kommer att gälla även i Sverige står det, utan någon som helst förklaring eller kommentar.

Jag förstår ingenting, min första fråga är såklart varför, vad är anledningen till att England inte längre vill tillåta sobelfärgen? Är kvalitén på de sobelfärgade hundarna lägre än resten av populationen? Det kan ju inte stämma, många soblar har nått framgångar i utställningsringarna, Cardamine the Sable King har ju certifikat, skulle detta ens vara möjligt om de sobelfärgade hundarna inte är rastypiska?

Bär sobeln på någon sjukdom som resten av populationen är befriad från? Det finns inga bevis eller ens uttalande om det. Sobeln med sin dominanta arvsgång, kan ju förekomma i Cockerns alla färger och ökar spridningen i de olika färgerna. Ska alla sobelfärgade Cocker spaniel tas ut ur avel, de som har gått igenom de obligatoriska hälsotesten, har ett bra temperament och har fått en bra utställningsmeriter bara för att de har en otillåten färg? Borde vi inte främja den biologiska mångfalden istället för att smala ner avelsmaterialet och öka inavlesgraden?

Efter att jag har sökt igenom internet hittar jag några kommentarer om att de finns de som ser sobeln som en oren färg som kommit till genom inkorsning av en annan ras. Jag hittar inga bevis varken för eller emot detta. Om det trots allt är sant så måste de ha skett för länge sedan och nu är sobelfärgen så pass utspridd och inkorsad att det inte skulle längre skulle märkas. Nu när sobelfärgen är här, vill vi verkligen avla bort den för alltid?

Min andra fråga är varför kommer detta förbudet just nu? Varför kom det inte innan man börjat avla på sobel och färgen brett ut sig över hela Sverige? Sedan början av 2000-talet när de första sobelhundarna importerades till Sverige har det enligt SKK:s avelsdata registrerats 427 sobelfärgade valpar av 76 olika uppfödare. Färgens popularitet och antal sobelfärgade valpar som föds har ökat varje år. 2010 var 5,5 % av alla cockervalpar som föddes i Sverige sobelfärgade. Av alla cockerns färger låg sobel på sjätte plats, detta innebär att det idag i Sverige finns tio färger på Cocker spaniel som är ovanligare än sobel.

Efterfrågan hos valpköpare på sobelvalpar är enligt flera erfarna uppfödare högre än de flesta andra färger på Cocker spaniel, även utländska uppfödare ställer sig på kö till en sobelvalp. Vem ska nu möta dessa valpköpares efterfrågan? Oseriösa uppfödare som inte registerar sina valpar och kommer att kunna ta högre pris än de som registrerar? Även om de utländska uppfödarna alltid kommer välja de registrerade valparna kommer de vanliga valpköparna att göra det?

Vad händer om det trots alla anstängningar föds sobelvalpar? Något som inte är en omöjlighet med tanke på att hundar kan bära på sobelanlaget utan att det syns. Ska valparna avlivas då friska men med en otillåten färg?

Vad gör de uppfödare som har byggt sina avelslinjer på soblar och vägrar att acceptera det nya förbudet? Ska de gå ur kennelklubben och börja sälja sina valpar helt renrasiga men oregistrerade? Det finns uppfödare som pratar om att ”fuska” och registerera sina sobelvalpar som en av de tillåtna färgerna istället, men ärligt talat om man gör så, vad är då meningen med att registrera färger överhuvudtaget. Om uppfödarna fortsätter avla på sobeln och registrerar valparna i en annan färg, kommer de inte ses som oseriösa när de aldrig kan få en bedömning på en utställning på sina sobelfärgade hundar?

Om det blir ett förbud att registrera sobelvalpar, blir det då "övergångsregler" så uppfödarna kan använda sina meriterade soblar till avel ett antal år framöver? Eller blir det avelsförbud på alla registrerade soblar? Eller får man para med en sobel om man lyckas hitta en motpart utan rött anlag så att det inte kan bli någon sobelavkomma?

I Sverige förbjöds kupering av svansar redan 1989 men i England fortsatte man med detta ända tills 2007.

Är det möjligt att England eller FCI kan ge Sverige ett slags specialtillstånd även här som gör det möjligt att registrera sobelfärgade hundar? Har Sverige ens försökt skicka en protester mot detta till England? Vad säger resten av världen, finns det inga andra länder som protesterar, vad säger Tyskland som var bland de första med sobeln, vad säger resten av Europa och USA?

Skrivet av Simone Markoff Uppfödare av Cocker spaniel Studerande av husdjurvetenskap på Sveriges Lantbruksuniversitet Undertecknat av Birgitta Markoff Kennel Cockett Uppfödare av Cocker spaniel sedan 1985erns sobelfärg.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Viccan92
0

Tack så mycket.

urfaren
0

Jag har skrivit på. Jag har också svårt att förstå varför vissa färger är tillåtna men inte andra. Om genen för den färgen/teckningen vore kopplad til len skadlig gen, tex blåögdhet hos dalmatiner är kopplad till dövdhet, så hade jag förstått om de vore förbjudna/icke önskvärda. MEn så är det inte vad jag förstått med sobel? Läste det där om inkorsade hundraser, men säg den ras som inte korsats in med andra? Dessutom finns ju som ni sa inga bevis…

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Fridaaaa
0

Bra insiativ :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
1

#3 Jag förstår det inte alls. Vi får helt enkelt ta strid mot detta. Sobelfärgen är ingen skillnad vad jag vet mot andra cockerfärger. Dessutom finns det ju dessutom guldsobel och brunsobel m.m. Är dem också förbjudna nu? Nej förstår inte alls detta.