Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettkennel-valpar
Läst 2270 ggr
Cockerspaniel
0

Att ta valpar!

Mina föräldrar vill att kära Lissie ska få bli mamma nu till våren sommaren, av den anledningen att de vill pröva på att ha valpar så nu måste jag fråga en sak och hoppas på goda och bra svar från er.

Jag rekomenderar att vi ska försöka fina en Amris hane. Men sen får jag den dumma frågan med att eftersom Lissie köptes utan stamtavla (uppfödaren lade ner uppfödningen så Lissie fick ingen stamtavla) så chansen att man finner någon som vill låna ut sin hane till Lissie känns lika med 0. Fast om det finns undantag så kanske de tar skyhöga priser.

Har jag fel i mitt tänkande eller har jag bara kastat om allt i en ända soppa?

Med tanke på att hon inte har någon stamtavla så blir ju inte valparna "renrasiga" även om vi tar en amris hane till henne.

Vad skulle ni göra? Mamma och pappa vill ju ha valpar på henne och tro mig, de kommer sköta det snyggt eftersom jag är på dem med ett och annat x)

Viccan92
0

Glöm bara inta att ögonlysa och ja andra hälsotester. Håller med om att det blir svårt att hitta. Tror inte att det är någon idé att ens fråga uppfödare.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cockerspaniel
0

#1 Helt klart! Vi ska göra det ordentligt att hon ska kollas för olika häslotester och ögonanalys absolut! :)

Så ska vi satsa på kanske blandras? Det har vi funderat på men kanske med en annan renrasig då eftersom vi inte vill ha en flervägskorsning.

Mixxie
0

#2 Det tycker jag verkligen inte! Det finns tilräkligt med blocket hundar utan hem och så tycker jag inte att det verkar så seriöst att avla fram blandraser. Om ni bara ska ha valpar för att dom är "söta" fpr ni tänka om.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Cockerspaniel
0

#3 Har inte påstått att avla fram valpar för att de är söta? Det var onödigt att skriva så eftersom vi försöker göra det rätt för oss. Tack och hej, kändes som den hjälp man söker och råd inte vart som jag tönkte mig!

Bye bye!

Ressu
1

Vill bara inflika att man får mer än gärna uttrycka sin åsikt, men var vänliga och gör det i en lite vänligare ton. Vi vill mycket gärna ha diskussioner men de bör inte få någon att känna sej illa till mods!

#0 Eftersom Lissie inte är reggad kommer valparna att klassas som blandraser. Dock är det många gånger mera rekommenderat att ta en amrishane än en "vanlig blandras" pga av att amris+amris är ju så att säga samma ras och med hälsotesterna gjorda så borde det inte komma så många överraskningar. Medans om det blir t.ex amris + annan blandras (som har flera andra raser i sej eller nu är oreggad av annan ras) så vet man ju inte riktigt hur deras gener passar ihop och man kan få en hel drös med valpar som har diverse sjukdomar.

Jag skulle råda er att om ni på allvar vill ha avkommor efter er hund kontakta olika uppfödare eller lägg ut annons skriv ärligt varför ni vill ta valpar och vilka tester ni kommer att göra.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Mixxie
0

#4 Ville verkligen inte verka otrevlig på något sätt utan jag bara skrev min åsikt. Och jag skrev "Om ni bara ska ha valpar för att dom är "söta" fpr ni tänka om" Ledsen om du missuppfattade mig.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

wesdi
0

Obestämd Hm… det kan gå lite hur som helst.

Nu är jag *bara* hanhundsägare men så här tänker jag.

-  "vad kan min tik/hane tillföra rasen? Vilka brister har min tik/hane som ska vägas upp  - hitta en hane/tik som kan komplettera upp den biten? Vad vill jag förbättra?
- Vad finns det hos min hund som gör att den är särskilt lämpad för avel?

- Vad vill jag med min avel? Min kennelverksamhet? Vad vill jag tillföra rasen? Vad/vilket är mitt mål med uppfödning?

- Bra hundar finns det gott om men…. är min hund så bra att den ska föra sina gener vidare?

Jag är grymt kritisk när jag tittar och utvärderar mina egna hanar.  Vid ev. förfrågan så ska tiken även *passa* min hane, både stamtavlemässigt men även *det övriga*.

I mina ögon är det inte *bara* att ta valpar/låna ut sin hane… för mig är det mer. Någon annan kommer bli ägare till den avkomman, jag vill ju ge den valpköparen så bra förutsättningar som möjligt.

Avel med blandras (som det tyvärr blir i ert fall)…. det kan bli svårt att få låna en renrasig hane.

Om jag skulle få en sådan förfrågan (jag har renrasiga med stamtavla) skulle jag vänligt men bestämt tacka nej - för jag vill inte bidra till blandrasavel.

Även om tiken egentligen kanske är en renrasig men utan stamtavla.

Men allt ovan är hur jag resonerar.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress