Om du kunde, skulle du BARF:a?
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Jag kommer inte att kommentera era svar i tråden (luften är fri), är enbart intresserad av att veta hur den allmänna uppfattningen är.
Jag håller på med ett projekt nu och era svar skulle vara mycket värdefulla för mig!
Svarar naturligtvis på frågor om ni vill, antingen här eller i PM.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Har redan hunnit svara i en annan tråd, men svarar även här. Jag föredrar att inte BARFa då jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap för att kunna ge mina hundar rätt kost!

Jag har inte BARF:at eftersom jag inte vet riktigt hur jag ska göra. Det känns som ett lite för stort projekt att bara kasta sig in i.
Jag skulle gärna göra det, men är för osäker på hur det fungerar för att våga. Hade det funnits "färdigt" så hade jag nog provat på det.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

1. Jag skulle Barfa om jag hade lite mer kunskap och tid att sätta mig in i det….
2. Tycker det är bra.
3. Pengar
4. Ger redan mina hundar spannmålsfritt Nordic färskfoder, så på sätt och vis Barfar jag redan, men inte på det sättet jag tror du menar.
5. Tror att det saknas kunskap. Man är rädd att hunden inte ska få i sig alla näringsämnen den behöver.
1) Jag råfodrar/barfar mina hundar. Innan *fuskbarfade* jag länge, dvs behöll torrfodret *ifall-att-bra-att-ha*.
Ja jag tycker det är det absolut bästa sättet att ge mat till hund.
Jag ger hundarna bara det jag vill ge och anser vara nyttigt.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Ni som svarar, jag skulle uppskatta om ni skrev siffrorna på frågorna som #3 har gjort, annars måste jag gissa mig till vad ni menar på varje fråga och det blir inge bra. Men tack för att ni tar er tid, jag uppskattar det verkligen!
Kan bara lägga till att jag inte tycker det är något fel alls på färskfoder, liter beroende på innehåll då förstås. Jag anser definitivt att man BARF:ar om man ger färskfoder, man bara fuskar lite, och vad är det för fel med det..?
Ok då formulerar jag om mig:
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Svar: Jag barfar så jag anser mig ha kunskapen. Alla är vi nybörjare någon gång, det finns litteratur m.m. som beskriver bra om hundens näringslära och vad man kan/ska/bör ge.
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Svar: ja jag tycker BARF är det mest naturliga sättet att utfodra sin hund. Jag slipper en massa onödiga spannmål, majs, ärtor, hydrolysater, konserveringsmedel och annat konstigt som förekommer i de flesta torrfoder.
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Svar: - se fråga 1)
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Svar: Det finns i stort sett redan idag, i form av fryst färskfoder. Det händer att jag köper *färdigt* fryst färskfoder.
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Svar: Marknadsföring av torrfoder har sedan det kom varit stor och rätt påkostad. Se bara på hundtävlingar där torrfodertillverkare sponsrar.
Enkelt med *helfabrikat*… bara skopa upp x dl och servera.
Okunskap… många tror att de inte kan komponera ihop en *hemlagad* måltid till sin hund?
Platsbrist (frys) kanske?
Fördomar om att allt rått kött är livsfarligt?
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Tack för ett bra och utförligt svar!
Måste bara säga att på ditt svar till fråga #4, så är skillnaden på ett färskfoder och ett rått blötfoder att blötfodret inte behöver vara fryst. Därför skrev jag inte färskfoder, plus att en del förknippar färskfoder med innehåll av spannmål.