Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 1717 ggr
Frosstis
0

Åt råttgift.. :(

Ja, i torsdags när familjen var i Sälen så hade ägaren av stugan lagt ut lite "burkar" med råttgift i, och Alfons äter ju allt, så när vi kom hem märkte vi att han ätit råttgift då. Vi ringde 118 800 och frågade om veterinären i göteborg (där vi bor då), så sa hon att vi måste till veterinären omedelbart, så ringde vi igen då för närmaste veterinär vid sälen, den låg tydligen utanför Yttermalung=1 h bil, så ringde vi till han då (han hade veterinären hemma..) och han sa att vi inte behövde komma in, men min pappa var orolig så vi åkte ändå, men det tog 2 h dit eftersom det var krock och så, så fick han en spruta för 1500 (brukar det ens kosta så mkt? :o).

När vi kom hem så tittade vi på hans ögon så var de lite röda av blod då men inget farligt liksom, så nu undrar jag vad som skulle ha hänt om vi inte åkt? Det var inte sådär jättemkt, men 5x5 cm runt all råttgift iaf.

Han mådde inte dåligt eller så, bara att han drack mkt mer vatten.

:)

Ria74
0

Det var bra att ni åkte in. Råttgift är riktigt farligt för hundar och andra djur.

Det ökar blödningsbenägenheten och djuret dör av inre blödningar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Frosstis
0

japp, det är ju faktist sjukt synd att man lägger ut sånt och låter råttorna och andra djur som äter det lida så hemskt mkt.. de förblöder ju som sagt och blir mycket törstiga…

Letfors
0

Jag tycker ochså att det var bra att ni åkte ni :) Då råttgift är mycket mycket farligt, om de skulle varaigt någon av mina hundar skulle jag har åkt ni så snabbt som möjligt. :)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Ressu
0

Det var nog mycket klokt av er att åka in. Råttgift är oerhört farligt åt hundar samt andra djur att få i sej även i små doser.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Frosstis
0

ja :(

Ria74
0

Hoppas Alfons mår bra igen  Glad

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Frosstis
0

ja det gör han :D

BARFmycat
0

Kan tipsa om att ifall man befarar att ens djur blivit förgiftat, ge dem koltabletter så fort som det bara går.
Kol suger ut giftet ur kroppen och den enda biverkningen kol har är att de kan ge forstoppning, vilket det kanske kan vara värt så ens djur inte blir förgiftat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Michaela-N
0

Råttgift är blodförtunnande och det är säkert därför som han fick blodsprängda ögon när blodet tunnade ut sig vid ögonen. Du hade tur!