Viktproblem med cocker
Är det någon annan som har väldigt matglada cockrar som väldigt lätt går upp i vikt?
Neiti har fortfarande lite "babyhull# kvar efter valpningen och de verkar helt omöjliga att få bort. Maten är bytt till lightfoder och motionen är utökad men de sitter som berget =( Har ni några bra tips?

Bra tips vet jag inte. Har en ytterst matglad tjej, hon tigger konstant och äter allt hon kommer över.
Vi motionerar en hel del varje dag, men precis som #0 säger så sitter det som berget.
Hoppas på bra tips även jag.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Känner igen det där. Matglad, blir lätt lite knubbig. Dessutom stjäl han de andra hundarnas mat om man inte passar honom. Äter tills han kräks.
Jag har beslutat mig för att sätta honom på diet. Jag kommer dra ner på mängden foder han får. Från 350 gram till 275. Hjälper inte det så blir det ännu mindre mat. Inser att jag har gett honom lite för mycket mat helt enkelt. Och eftersom han ett par gånger har satt i sig de andra hundarnas mat (de får 500 gram om dagen) så är det lätt att förstå att han inte går ner i vikt.
Dessutom visades det sig att husse i huset inte haft riktigt koll på hur mycket han ska ha, och höftat lite som han har känt för det… *suck*
Jo Tintin är lite överviktigt med och precis som Rachix så ger de andra i familjen lite på en höft. Så nu är det jag som matar honom alltid. Nu har han ju blivit kasterad med så vi har bytt till ligth foder men nej han tycker inte om det. Så får se hur vi gör. Äter han inte sin mat så lyckas han alltid sno till sig annan mat på något sätt. Kattmat är mycket populärt. Men nu när det äntligen är vår i luften ska vi ut och cykla och motionera mer.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Mängden mat efter prestation.
Däremot tror jag inte på light/diet-foder. Quick fix… men oftast är innehållsförteckningen på dessa torrfoder en ren bedrövelse…
Om möjligt (om ni ger torrfoder), undvik torrfoder med mycket glutenspannmål i - försök hitta torrfoder utan spannmål och med mer kött i.
Spannmål= onödiga kolhydrater.
Alternativ till torrfoder är fryst färskfoder, som innehållsmässigt rent generellt är mycket bättre.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Kanske detta är något man borde skaffa =)
Vi ger lightfoder åt våra kastrerade sheltiehanar och jag var själv lite misstänksam till en början, men hundarna mår MYCKET bättre av att få äta en normal portion mat istället för en pytteportion av tidigare föda då tyvärr är det så att speciellt kastrerade tenderar lägga på sej kilon.
Speciellt den ena hanen har otroligt känslig mage så han börjar spy direkt hans mage blir tom och genom att bara försöka dra ner på maten så resulterade det i att han spydde flera gånger om dagen. Fryst färskfoder är jag lite misstänksam till. Har provat Nordic, men var absolut inte imponerad.
Alla foder oavsett sort som inte har en innehållsförteckning är av bedrövelse, detta gäller ju inte bara lightfoder.

Känner igen det dära :) även Rut har lite för mycket att bärs runt på. Fast det går framåt, hon har gått ner 6hg på ca två veckor, lite till ska bort innan hon är helt lagom! Ett pat tips för att få hundarna att gå ner är att gå flera haltimmes långa promader i stället för en lång. Att anpassa maten efter vad man har gjort är viligt det med, ävnen efter hur mycket Godis som det har fått vid träning
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se