Hälsokontroller
Vad tycker ni att en uppfödare bör kolla för att avla på sin hund? Vad tittar ni efter då ni söker valp?
Jag tycker att ögonspegling samt röntgen är jätteviktiga. Sedan så kan ju cocker testas för prcd-PRA eller vara friad via sina föräldrar.
Vi har på Neiti gjort följande undersökningar: HD/AD-rötngen, patellakontroll, ögonlysning samt så är hon friad från FN samt prcd-PRA från hennes föräldrar.
Dessa tester kommer också att göras på våra andra cockrar bara de får "åldern inne".

Jag tycker att kontroll av ögrona är mycket viktga med tanke på rasen stora probelm. Sen kollar jag även på D`HD/AD på hundarna. Då jag vill en hunden som klara ett att tävlar och träna aktift.
Rutan är röngade från nos till svans i sambande med en skada, allt såg mycket fint ut skilade inte in några plåtar då vi var rädda för att det skulle blir probem med försäkringsbolaget, då det var en grudligundersöking på henne i sambande med plåtaran.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Ögonlyst och gärna HD/AD röntad med. Man vill ju ha alla chanser man kan till att få en frisk hund.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast