Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettövrigt
Läst 12575 ggr
[memyselfandii]
2012-04-03 09:46
0

Hur är rasen?

Efter ha praktiserat en vecka på hunddagis har jag blivit helt kär i engelska cocker spanieln då jag satt mycket med en sådan ras och efter någon dag var han fäst vid mig vilket gjorde det sjukt svårt att lämna honom i fredags Flört. Har lite frågor om rasen!

Hur mycket motion kräver en sådan hund?

Krävs det mycket mentialitets träning?

Är dom envisa?

Alla cockar jag sett har dragit som en tok i koppel (han cockern jag hade på hunddagiset gjorde även det men har sett fler), är det vanligt hos den rasen? ^^

Är dom lättlärda och lyhörda?

Krävs det extrem Pälsvård? Är det dyrt att trimma en "typisk" cocker trim?

Släng gärna in bilder på era hundar  Glad

Ria74
2012-04-03 14:05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är det en charmig ras Glad vad kul att du gillar den.

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Nu har jag bara haft en cocker men jag svarar utifrån mitt perspektiv.

Dom kräver ju en del motion, men å andra sidan så gör ju dom flesta raserna det. Får cockern mental träning så kräver den inte flera timmars promenader.

Krävs det mycket mentialitets träning?

På den frågan svarar jag ja. Cockern är ganska smart och får den inte utlopp för sin mentala energi så blir den lätt rastlös och hittar på egna små bus.

Är dom envisa?

Ja, min cocker är åtminstone grymt envis. Får hon något för sig så är det inte lätt att avleda henne från det.

Alla cockar jag sett har dragit som en tok i koppel (han cockern jag hade på hunddagiset gjorde även det men har sett fler), är det vanligt hos den rasen? ^^

Dom cockrar jag har träffat har varit ganska otåliga och jag tror det är lite därför dom gärna drar i kopplet. Man vet ju aldrig vad för spännande det finns längre fram på vägen ;)

Men med rätt träning och en massa tålamod så får man bukt med det problemet.

Är dom lättlärda och lyhörda?

Mycket, dom är smarta och lär sig lätt. Bella är ganska mån om att jag ska vara nöjd med henne så hon är väldigt lyhörd.

Krävs det extrem Pälsvård? Är det dyrt att trimma en "typisk" cocker trim?

Extrem Pälsvård vet jag inte. Men det tar en hel del tid särskilt på vintern när det det är snö *suck*.

Jag vet inte riktigt vad det kostar att trimma hos ett proffs, jag har alltid trimmat Bella själv utom en period när vi inte kunde trimma alls utom när vi var hos veterinären.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[memyselfandii]
2012-04-03 18:09
1

Tack för ditt svar! Härlig ras Glad Det kommer nog helt klart bli min hund nr.2 haha. En fråga till: har rasen mycket sjukdomar?

Sjukt fin hund du har! Jag skulle vilja ha en blue roan (tror färgen hette så) som ska vara ganska mycket ner klippt men ha kvar mycket päls på öronen ^^ Drömma kan man ju alltid Glad

Ressu
2012-04-03 21:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Cockern kräver en hel del aktivering om det då är motion eller annan typ av mental träning spelar ingen större roll!

Beror på vad du menar med mentalitet träning.,,
Alla hundar behöver använda sin hjärna på ett eller annat vis, men cocker kräver inte mer än någon annan ras.

Dom kan vara EXTREMT envisa när dom lägger den sidan till =)

Koppeldragning är helt upp till den som lär hunden
Hos oss drar en av fyra som en tok (men hon är bara här på dagis) de andra kan gå fint i kopplet.

Lyhörd och lättlärd är dom bara man får deras intresse väckt och det tycker inte jag brukar vara så svårt =)

Trimning kräver de tyvärr. Om man inte ska på uställningar kan man ju klippa pälsen mycket kortare.
Vi trimmar våra själva så det blir inte så dyrt ;) Men har hört att priserna hos trimmarna varierar STORT så det löns att göra efterforskningar isåfall.

Rasen har en del ögonproblem bl.a PRA men det finns DNA-test mot och om föräldrarna är testade fria så är även valpen fri. Samma sak gäller njursjukdomen FN. Annars anser jag att cockern är relativr frisk ras.

Har själv 3,5 cockrar =) Blue Roan =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[memyselfandii]
2012-04-03 23:00
0

Åh tack för ditt svar!

Med huvudträning så menar jag om dom kräver riktigt mycket för att må bra, jag är ju van med en hel del då jag äger en schäfer :)

Är inte intresserad av utställning och personligen så tycker jag att nedklippta cocker spaniels är sötare än utställnings Tyst Men det är ju en smaksak.

Ångrar nästan att jag startade tråden, vill bara ha en liten cocker spaniel. Haha! Flört

Tess.
2012-04-04 13:27
0

Hej!

Roy är min första cocker och jag är helt såld på rasen :)…Jag tränar lydnad med honom…han är lätt lärd med massa energi…så det blir en cocker till lite längre fram..Jag bara älskar arbetsviljan som Roy har :)..

koppeldragning har jag inte haft några problem med :) ..men envis är han, men jag är ännu värre, så vi passar varandra Glad heheheh..

//Tess och Roy

//Tess och Roy

http://encockersvardag.blogspot.se/

wesdi
2012-04-05 09:42
0

Flört Jag har jaktvarianten av eng. cocker spaniel (jaktcocker eller working cocker).

Alla raser mår bra av motion.
Jaktcockern är avlad på sina jaktliga egenskaper och mår bäst av att få röra på sig. För jakten (eller andra tävlingsgrenar) så krävs det ju en stark och frisk kropp.

**Krävs det mycket mentialitets träning?
**Åter igen, alla raser mår bra av *mentalitetsträning*.
Och åter igen, jaktcockern är avlad på sina jaktliga egenskaper och trivs bäst med att få arbeta även med hjärnan. Får den arbeta, är det en helt underbar hund såväl hemma i soffan som ute i skogen/lydnadsplanen/agilityplanen.

**Är dom envisa?
**Är nog delvis individuellt. Jaktcockern har otroligt mycket *will to please*, arbeta med föraren men visst.. nog finns det ett antal rävar bakom varje öra Glad. cockern är nog egentligen en rätt mjuk hund men som kan linda sin ägare runt ena klon och därmed få igenom sin vilja.

**Alla cockar jag sett har dragit som en tok i koppel (han cockern jag hade på hunddagiset gjorde även det men har sett fler), är det vanligt hos den rasen?
**Både jag och nej. Dels individuellt och dels beroende på ägarens träning. Får erkänna att jag totalt misslyckats med koppelträningen. Har även storpudel (haft fler) och kan inte säga att jag tränat cockern annorlunda… haha.. vilket jag tydligen borde ha gjort. Pudeln drar inte särskilt mycket i kopplet men cockern drar tyvärr, men i löst tillstånd är han lydig. Kan bero på att jag tränat honom mycket i löst tillstånd.

**Är dom lättlärda och lyhörda?
**Ja det är de, så du får vad du belönar så att säga Flört

**Krävs det extrem Pälsvård? Är det dyrt att trimma en "typisk" cocker trim?
**Jag har som sagt jaktvarianten och den har oftast inte alls samma krävande päls som standardcockern. Så pälsvården på min jaktcocker är superenkel.
Å andra sidan så är han inte något utställningsexemplar direkt… eftersom jaktvarianten ofta inte följer standarden. Rasstandarden har satts utifrån *standardvarianterna*.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Emel
2012-04-05 20:48
0

Har 2 teorier angående koppeldragandet Teori 1: Många som skaffar cockern tror det är lydig hund. Född snäll och väluppfostrad. Och inte en jakthund som kräver Uppfostran, motion och mental stimulans. Teori 2: Det är ju en jakthund med "framåtdriv" och på fält arbetar hunden framför föraren i koppel. Så det är viktigt med koppelträning. Min hund drar så fort jag tappar fokus på henne….

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram