Lång rygg? eng. cocker
Hej alla cocker ägare.
Skulle ni kunna göra mig en tjänst?
Kan ni mäta er engelska cocker spaniels rygg, från nackbasen till svansroten och skriva det i en kommentar här?
Jag undrar främst av nyfikenhet för variationerna i en cockers längd. Men också för att jämföra med min cocker, som är en väldigt stor hund (1½ år & ~16 kg, trots dåligt hull och nerklippt)
Har inte mätt hans rygg, har inget måttband, men den ser otroligt lång ut.
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio

Bella är 53 cm lång och hon är en relativt stor cocker.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#1 Ojj, då måste min vara enorm.. Köpte måttband och han är ~60 cm lång. D:
/ Line Kinnari

#2 Hur hög är din kille i mankhöjd?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#3 ca 40 cm, +- 1-2 cm. Han ville inte stå still när jag mätte.
/ Line Kinnari
Här är de mellan 55 - 62 mätt från början av manken till början av svansroten.
Kalle: 39,8cm, 15kg
Merja: 38,9cm, 12,1kg
Pyre: 37,8cm, 12,5kg
Neiti: 36,5cm, 13kg nu efter valparna (11,5-12kg före)
Cockern ska ju egentligen vara fyrkantig, men man ser flera och flera som är långa i kroppen. Har tyvärr själv två som är på längre sidan enligt mej själv!
Mjo, min grabb är ju en 2x3 rektangel.. Och det märks i hans gång, Bakbenen är lite klumpiga. Men vi håller på att träna upp hans muskler nu för att kompensera :)
/ Line Kinnari
Min amris är 40cm ska inte dem vara mindre än de engelska?
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Lillen är 45 cm…har är ganska stor men välproportionerlig.
#8 Hög eller lång?
/ Line Kinnari
Hoppsan!
Mjo rasstandard för cocker spaniel säger att mankhöjden är ungefär lika med längden från manke till svansrot.
Nu har jag en jaktcocker och de följer sällan rasstandarden (pälsmängd, kroppslängd, öronansättning m.m.)
Men så extremt långryggad är tydligen Wesslan inte ändå… när jag läser era mätresultat. Mäter vi lika? Från manken (där man mäter höjden?) har jag mätt och till svansrotens början på *ryggsidan*
Wesslan är 41,3 cm i mankhöjd (inmätt av agilitydomare inför start i agility.. å hon fick mäta flera gånger för jag ville verkligen veta hans höjd) och ca 49 cm i rygglängd. Å jag kan tycka ändå att han är lite långryggad. Musklad är han. Till sina mått väger han 17 kg muskler (och ben). Som sagt i princip bara ben och muskler.
62 cm är mer än vad min storpudel är i rygglängd.
Storpudeln är 61 cm hög och 59-60 cm i rygglängd. På pudel pratar man om att kroppslängden ska överstiga något kroppshöjden, man har även några till viktiga mått på pudeln. Diesel storpudel följer de här måtten rätt bra.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Mätte längs med ryggen…nackbasen till svansroten.
Jag mätte straxt framför skulderblandens top, där nacken övergår i rygg när huvudet är höjt, till svansroten. Och det var mellan 58 och 61 cm dem 4 ggr jag mätte (han ville inte stå still)
/ Line Kinnari

BamBam är ca 41 hög och 43-44 lång. Svårt att mäta tycker jag. Mätte från skulderbladen till svansroten. Höjden blir ju som bäst en uppskattning då det är svårt att se exakt.