Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 1896 ggr
Ressu
0

HD och AD (ED)

Ni som håller på med agility och andra lite mera påfrestande sporter med era hundar. Hur ställer ni er till HD och AD (alltså höfter och armbågar) ?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Michaela-N
0

Det finns inte i min ras så jag gör inte det :) (har inte cocker!)

Ressu
0

Michaela-N - vad har du då för ras?

// Ressu
kennel Westtorpets

Michaela-N
0

Papillon, med lite yorkshireterrier, han har dock inte alls några sådana drag. Det enda som finns i papillon är patella (och andra orelaterade sjukdomar)

Ressu
0

Jag föredrar personligen att ha känd HD och AD status på mina  (trots att varkendera är ett problem i raserna mina) bara pga av själva sporten (agility) är så påfrestande…

Dock ser jag att även andra har börjat tänka mera på HD just inom agility men ibland undrar jag varför de inte är lika bekymrade över AD också då även armbågarna blir väldigt påfrestade, speciellt hos större/tyngre raser!

Någon annan som reagerat på detta? Eller tänker lika?

// Ressu
kennel Westtorpets

Nicolew
0

Jag ser en självklarthet i att HD/AD röntga hundar i alla storlekar. Ska göra det på min Cocker tjej här nu snart.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

wesdi
0

Jag har storpudel och jaktcocker som båda tävlar bl.a. agility.
HD-röntgen gjorde jag inte bara för agilityn utan för att resp. ras har det *kravet* i sin hälsostatus.
AD (ED) har jag inte gjort… På storpudel var det i alla fall då inte så vanligt att man gjorde det och när cockern röntgades…. kom jag på det efteråt.

Som agilityinstruktör så brukar jag ge rådet att man i vart fall gör de hälsoundersökningar resp. ras har. Gärna även HD och AD röntgen.

Med de resultaten är det lättare att träna rätt. Frisk hund -tuta och kör. Hund med HD/AD… kan man kanske behöva rådgöra med en vette/sjukgymnast först. Det finns hundar med lindriga grader som tränar och tävlar som vilken annan hund som helst. Vissa kan dock behöva lite särskilda träningsprogram bara.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Letfors
0

Jag har blivgt mycket mera medveta sen jag köpe min förra hund (amris 2009), eftersom det knabbt finns några amrisar med HD och AD röngen köpet jag en som föräderar som jag gillade av andra anldeingar, min tik när nu röngade bårde häfter, armbågar, rygg, nacke och har fått u.a vad två vet, andeligen till att vi ej har sickat ni är att vi tog dem i sambande med en skada och osäker på om förskärkirgsnbolger skulle gäller för hela den omfattade utredingen.

Idag om jag ska köpa en hund, lutar åt jaktcocker, komme jag att kolla på förädlarans HD och AD samt vad det har gätt för valpar tidigar, häst vill jag att martiten har A.

Jag tälvar akift i agiliry, och håller på med mycket annat med mina hundar. Har vart med om en del skaor och nu medveta om hur det är att ha skade hundar, så jag kommer göra att för att ha mina hundar skade fria och de hela börjar med att det är rätt byggda

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Ressu
0

Just AD påverkar ju speciellt agilityn en hel del. Hade en tidigare lärling i en agilitygrupp jag drog som ibland kunde börja halta och ibland vägrade den hoppa. HD status A hade den samt ryggen kollad. Fysioterapi genomgick den men det blev inte bättre. Men rådde de röntga armbågarna och mycket väl var felet just där. =(

// Ressu
kennel Westtorpets