Gå fot!
Hela vintern har Lissie och jag tränat på att gå fot och bland annat träna på att gå lös.
Lill-tokan blir snart 2 år (den 18 juni) och våran träning är rätt så hård, men inte stenhård eftersom jag bara tränar henne om hon sover hos mig (som hon förövrigt annats sover hos mina föräldrar).
Träningen började i December och avslutades nästan i slutet av April. Att komma på inkallning är inga problem för henne, men eftersom jakt fortfarande sitter i henne så kan hon sticka iväg (vi tränar sådant än så länge bara i skogen) vilket jag inte uppskattar! MEN hon är så pass smart att då hon märker att jag inte kommer efter henne så komnmer hon tillbaka efter npgra minuter och ska se vart jag tagit vägen.
Det är gott för mig!
A n g fot som vi tränat sen grundkurs 1 slutade har nästan avslutas nu med eftersom hon går vackert fot bredvid en, med undantag ibland gå lite väl för fort framför mig ibland.
Hon går endast i sele nu eftersom hennes koncentration är till 95% just nu än vad det var då hon hade halsband. Vilket är en väldigt häppnandsväckande upptäckt för mig. Menar, har hon halsband och koppel drar hon och drar och vägrar lyssna. Spelade ingen roll vad jag gjorde så kunde det ta mer än halva promenaden innan hon äntligen började gå fot.
Men selen går hon fot hela tiden. Någon som känner till den förändringen eller vart med om liknande?

Jag har en kompis BC som har neggavita minnen sen valp ålden, med koppel och halsband. Mäst vi hundmöten har han jättte jobbigt för när han har halband, med sele går det bätter och aldrabäst går det när han är lös :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Först av allt måste jag säga att Lissie är otroligt söt och du tar så fina bilder 
Jag har varit med om ungefär samma, men i mitt fall är det när jag använder flexikoppel vs läderkoppel.
Har jag ett läderkoppel på henne drar hon för kung och fosterland, men använder jag flexikoppel (spärrat så hon inte kan gå längre än i ett läderkoppel) funkar det hur bra som helst och hon drar inte alls. Har länge undrat varför det blir så 
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Åh hennes ögon<33
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#1 Men jag är så förvånad bara att så mycket kan göra så grymt mycket skillnad! :p
#2 Men gud tack! Är så glad för sådana komplimanger! Lissie är en liten modell själv då kameran kommer fram så! :p
Jo men jag med undrar varför det blir så! Min mamma märker ju skillnaden med eftersom hon hatar då hon drar vilket blir en påfrestning på mammas arm som har fått någon okänd skada!
#3 tack! :D
Tror det vara så att hon har lärt sej koppla att då jag har halsband på så då ska hon dra, medan om hon har sele så förväntas hon att gå fot! =)
#5 Men hur kan man förvänta sig det då vi kämpat med att få henne att gå fot med bara halsband och koppel?
För selen hennes köpte jag bara förra veckan :s
#6 Det kan vara så lätt att ni nu när ni köpte selen visade direkt att ni vill hon ska gå fot så hon förstod och därför snajar hon att i selen ska man gå fot medans det kan ha blivit en fnurra på tråden då ni började lära in fotgående med halsbandet =)
#7 Något drygt men nu kan hon gå fot åtminstonde så selen kommer vi nog fortsätta med framöver xD
#8 Helt klart och vill ni sedan lära att gå fot även i halsbandet så går det att köra dubbelt till en början och sedan då det funkar ta bort selen =)
#9 Haha testade dubbelt första dagen och hon gick nästan fot då. Selen var ny för henne så hon försökte vänja sig vid den. Vilket hon gjorde rätt så fort. Nu närman plockar fram selen blir hon glad då hon vet att vi ska ut :p