Bästa klippingen!
En lite fråga till er cocker ägrae, vad har ni för frisyr på era cocker och vad är anledingen till att ni har valt att ha den? Skulle ni föredra någon annan klippingen på den?
Skälv rakar vi Rutan ett par gånner om året, då även örona. Av anldeingen att jag tycker att det är finnast och mäst praktiks i skog och mark, hatar blöta och leriga hundar samt att stå och tvätta varje veckan. Aledingen till att jag har valt att klippa örona med är för att det är såå jobbigt att föna, samt att Rutan hatar att föna dom.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Vi har våra utställningsklippta, detta för att vi även springer på utställningar. Inte det mest praktiska med tanke på att de även används vid praktisk jakt och spårning. Men som tur är så har alla bra päls och om man kammar genom de då man kommit hem så hålls pälsen i god kondition!
Just nu har jag väl liknande pudelklippning. Har dock själv lite svårt att välja hur jag vill ha det. Vill helst ha utställningpäls och klippning men jag klarar inte av det. Varken fixa pälsen eller klippa. Annars hade det varit härligt. Här är en bild på hur han ser ut just nu.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag lämnar in min hund och får honom "sportklippt" Förr hade jag honom cockerklippt i medellängd, men sen jag flyttade till landet är det smidigare att hålla honom kort. Han har fortf fanor men hålls väldigt kort. Tyvärr tycker jag det växer så det knakar så för att hålla det så borde jag lämna in honom en gång i månaden men det blir ca varannan. Tur jag känner min trimmare väl, hon är guld värd. Är så svårt att hitta bra trimmare iaf där jag bor. De flesta har så dåligt rykte och vissa har man hört värsta skräckhistorierna om.. Tråkigt..
#3 Men det är inte så svårt att klippa själv. Visst första månaden eller månaderna är dem inte så jättevackra alltid men man lär sig. Jag har fått lära mig själv och nu efter att ha haft honom i 2½år så tycker jag det går väldigt bra. Jag är nöjd med hur han är klippt.

#4 håller med dig att klippa skälv är jätte lätt men raka vågar jag aldirg att göra på hela hunden, eller om man vet att man får tid dagen efter om det skulle se förfärkligt ut :S Jag underhålls klipper mina cockar, allstå klipper med saxen rätt så kort för att slippa lämman in hela tiden
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#5 Jag har rakat ner hela Tintin ett par gånger. 1,5mm inte svårt alls. Lite svårt bara på tassar och ljumskar då kommer jag inte åt riktigt. Tycker det är jätteroligt att hålla på och klippa och så.

Jag har provat att både raka och klippa Bella. I regel använder jag rakapparat på öron, i ljumskar, under armarna, på bringan och en del på öronen.
Tassarna klipper jag för hand med sax eftersom hon är extremt kittlig och inte alls gillar att få dom rakade.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag klipper Lillen själv numera och det är inte så svårt..rakar gör jag inte. Han har långt hår på öronen för att det är rasens kännetecken och jag tycker inte det är så farligt att ha dem långa..annars klipper jag så att han har ca 5 cm cm päls på benen..klipper med taggsax på huvudet och klipper ner håret vid ljumskarna och mage…
Mina är utställnings trimmade, jag tycker det är finast! jag åker på utställning också 
Jag vill gärna att mina ska se ut som cockrar ska! men tycker att det är upp till var och en hur man gör, hellre en nerklippt välvårdad cocker än en tovig och lurvig en 
Kan ju slänga upp en bild av Neiti som är i utställningstrim

En av mina kunder hade en cocker som hon rakat, och när pälsen växte ut blev han liksom lockig på ryggen. Hon sa att pälsen blir tjockare och lockigare när man rakat hunden, å hon sa att har man en gång börjat raka hunden får man fortsätta med det.
Var och trimmade min hund i veckan. Han blev rakad på och runt öronen, och ner på bringan. Hon hade använt trimmern lite på benen också för han var tovig i pälsen. Nu är han så ljuvligt len på hals/öron och på huvudet!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Min trimmare föder upp amris. Hon har själv en nedrakad som nu skall sättas i päls och ställas ut. Hon säger att om man börjat raka är det bara att låta växa ut sen om man inte vill fortsätta. Möjligt att den blir lite lockig, men blir nog bättre när man fått lite längd på en och börjar trimma igen.
Min cocker är Liver och de har väldigt mkt underull och mer lockig och svårskött päls. Han behöver rakas i ansiktet och på öronen en gång i månaden, lämnar in honom varannn månad ungefär, har slutat trimma på ryggen och rakar den istället.

Jag har rakat Bella sen hon var liten och har inte märkt av att pälsen blir tjockare. Möjligen lite lockigare, men inget markant.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
19# Tycker att det var äldigt snyggt klippt!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3