Mager Cocker
Tjo.
Jag har en 1½ årig engelsk cocker spaniel som är väldigt mager.
Han magrade av förra sommaren efter att han blev magsjuk och var tvungen att fasta under 3-4 dagar. (han fick endast små portioner med ris och majsvälling då)
Och nu, ett år senare så är han fortfarande väldigt mager.
Vår Finska lapphund som också blev magsjuk den sommaren har inte magrat av.
Jag har sedan den sommaren gett honom Robur Maintenance (27 protein, 15 fett), för undernärda/mycket aktiva hundar, han får 5 dl per dag, och nu den senaste tiden ska jag försöka höja till 7½ dl då han inte går upp.
Jag varvar detta med riktiga råa köttben och andra goda saker.
Har ni några tips till mig? Hunden är otroligt aktiv, är sällan stilla, och den massa han har i kroppen är rena muskler. Men man ser ändå både revben och ryggrad på stackarn.
Han äter allt man lägger fram till honom.
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio

Cockern är en matglad hund i regel som äter allt som bjuds och lite till 
Jag hade nog försökt att ge hunden ännu mer mat, varva blötfoder med torrfoder och gärna Godis vid sidan av för att som om hunden lägger på sig lite vikt då.
Går han fortfarande inte upp i vikt (cockern lägger ofta lätt på sig extra kilon) hade jag nog rådfrågat veterinär så det inte är något fysiskt fel.
Hur mycket väger han?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#1 Tack för svaret.
Proppar i honom både Godis och människomat ibland.
Jo, veterinär är mitt nästa steg om han inte vill gå upp i vikt.
Han väger nu runt 15 kg, men han är en stor hund så hans idealvikt ligger nog på 16-17 kg om inte mer.
/ Line Kinnari

Äter han allt han blir erbjuden?
Min förra hund var ganska kräsen och åt inte om det inte var något extra gott som erbjöds, hon gick lätt ner i vikt.
Denna jag har nu är däremot ett matvrak utan dess like och äter allt hon kommer över och stjäl allt hon hittar.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Han är ett riktigt matvrak, äter allt!
/ Line Kinnari
Skulle rekommendera att lägga t.ex fil (av den fetare sorten) med maten. Eller ost (helst gräddost) Det är sånt som brukar sätta sej på midjan hos hundarna =)
Hur ofta får han mat? En eller två gånger per dag? Många gånger kan det ge bättre resultat att få hunden att gå upp i vikt om man ger den flera gånger om dagen mat.
Hur ser avföringen ut? Stora högar, fast, lös? Ingen misstanke om mask?
Hur ser han ut annars? Pälsen blank och fin? Vätska, dricker han normalt eller upplever du något onormalt beträffande vätskemängd?
Ser han mager ut eller är det så att du lätt känner revben? Att man lätt känna revben innebär inte automatisk en mager hund
, är snarare en sund hund med lagom massa.
Han väger 15 kg och är musklad, kan ju vara att det är hans kroppstyp.. slimmad *deffad* kropp med mycket muskler.
Möjligen… kan det vara så att han inte tillgodogör sig maten riktigt… därav att jag är nyfiken på avföringens mängd och konsistens. Ändå ger du honom råa köttiga ben dessutom
Jag ska egentligen inte prata torrfoder… för jag har mina ideer om vad som är bra mat… och är därmed grymt kräsen. Ger inte ens torrfoder till mina hundar.
Men det torrfoder du ger… innehåller en hel del … majs i olika former, potatisfibrer, betfibrer. Havre… om man nu har någon åsikt om det…
Så min fundering här är mängden animaler i fodret… alltså mängden kött och därmed mängden protein från kött.
Bland de fem första ingredienserna finns kycklingmjöl först men sedan kommer majsmjöl, ris, majsgroddar, specialprocessad havre.
Har du provat andra fodersorter? Som innehåller mer kött/köttmjöl? Färskfoder?
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Avföringen är normal, fast konsistens och lagom mycket..
Tyvärr är han inte bara "slimmad".. Utan revben, ryggrad och höftben både syntes och kunde kännas, det var som en såndär gammeldags tvättbräda när man drog fingrarna över, alltså inte ett hälsosamt hull.
Men han har gått upp lite i vikt nu och ska försöka göda honom lite till. Det var nog för lite mat helt enkelt.. Han behövde mer bara ^^
/ Line Kinnari