Skillnaden?
Hej!
Är ny här ute på eran sida. och har inte hunnit fixa min personliga sida! men det kommer!
I allafall så har jag en undrar och de är.
Vad är skillnaden på eng och amrikansk cocker spaniel'?
Jag älskar cockrar och kommer och köpa mig en om sådär 2 år kanske, när min ena hund har vuxit upp.
Så vill gärna veta för och nackdelar.
Tack på för hand!
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
För det första är det storleken. Engelska är lite större och väger något kilo mer. Beror lite på om det är stor eller liten med. Sen är amrisen mer kraftig i utseendet. Sen är pälsen är annorlunda. Amrisen har väldigt mycket päls.
Sen är nog temperamentet lite olika. Tror att amrisen är med självständig. Men jag är osäker. Är inte så bra på engelsk cocker nämligen.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Jag har en engelsk cocker, den största skillnaden på den engelska och amerikanska är utseendet precis som #1 säger.
Temperamentet kan säkert skilja en del också, men de kan det göra individmässigt med. Min cocker är otroligt envis och ska ha sin vilja igenom till varje pris. Går det inte på annat sätt så skäller hon 
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
jaha tack så mycket!!
Då fattar jag varför en tjej amrikanska cockis hane är så jävla (ursäkta^^) liten medans en polares eng tik är större.
Min dröm e ju å köpa min amrikansk cocker, är helt underbara hundar, dem engelska med. :)
Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Cockers är helt underbara hundar
man får en svansviftande, glad, envis, kärvänlig och helt underbar fyrfota vän.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
4 jag upptäckte de med en väns tik, så himla underbar och kärvänlig, de va verkligen gosa me mig- hela tiden från hennes del, och så som hon pratade!
Längtar tills den dagen jag får köpa mig en egen.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
Jo dem är helt härliga. Min amris har charmat har min fästman totalt.
6 vad kommer din ifrån?
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#6 Upplands Väsby men hon hade bara två kullar och ingen av dem har gått till aveln.
8jaha okey!
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
Det känns nästan som att Amris är mer arbetsvillig än eng. Vad jag har sett iaf. Har en Eng själv. Visst går hon att jobba med, men tänker man på tävlingar osv ser jag mest amrisar (nog aldrig sett en Eng på agilityplan)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Då skulle jag säga att det beror helt på hur du uppfostrar hunden. Har tränat både amris och eng. Finns arbetsvilliga av båda, finns envisa individer av båda, finns arbetsnarkomaner av båda.
Sedan har det en ganska stor betydelse vilken linje man tar av. Tar man valp ur en arbetande linje får man för det mesta lite aktivare cockrar som kräver lite mera aktivering. Detta är ju något man ska ta i beaktande då man skaffar valp, vad man vill göra med hunden i vuxen ålder.
I Finland har vi många snabba framgångsrika engelska cockrar på agilityplan och på lydnadsplanen. Själv tränar vi agility med vår äldsta och de yngre har nu börjat med lite junioragility (vi har engelska cockrar)
Jag vill påstå att den störata skillnaden mellan en engelsk och en amerikansk är PÄLSEN. Amrisen har betydligt mera päls som då kräver mera omsorg. Sedan är amrisen för det mesta lite mindre än den engelska.
Jag älskar cockern just då den alltid är glad, svansviftande och så otroligt mångsidig! Vi tränar med vår äldsta engelska cocker: agility, lydnad, rallylydnad, viltspår, praktisk jakt, vattenapportering och så åker hon ibland även ut på polisuppdrag som eftersökshund vid viltolyckor.
Jag fick hem min som nästan elva månader från en "utställnings" kennel. Hon gör självklart allt för Godis, men det kallar jag inte en aktiv träningshund, utan ett matvrak :P
Men min tjej kan dom mesta tricks man kan tänka dig och dom flesta lydnadsmomenten. Så självklart KAN hon.
Men som sagt, det är vad jag har sett :) Skulle dock aldrig välja en amris före en engelsk av olika skäl.
Men båda är mysiga raser med både för och nackdelar :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Tycker de låter toppen å tack för svar!
Själv kommer jag att köpa mig en amriss, då jag gillar all den päls, storlekmässigt. Sen tänker ja satsa på lite olika saker. :)
Gi in på min profil
För att se mina kullar.