Vad kräver en cocker?
Vad kräver de egentligen?
Pälsvård - jaha, funkar inte. Hans päls är krullig hela tiden, förutom när han är nyklippt. Hans magpäls blir tovor och det går inte att borsta, han vill inte ligga still på rygg. Men det är inga problem, vi klipper honom ca 4 gånger per år.
Promenader - vi brukar gå många men korta promenader. Skoldagar: kort morgonpromenad, olika på lunchen men oftast korta men då stannar de på en äng så han får rastas ordentligt, när vi kommer hem (14-16.00) kort promenad på 10 min ca, och en kvällpromenad på kanske 20 min. Så då ca 4 gånger. Sen är han ute väldigt mycket olika tider, då sitter han i sk. långkoppel.
Lovdagar, morgonpromenad, "lunch" (ca kl 14-15), eftermiddagspromenad och kvällspromenad. Och ute mycket i långkopplet. Det räcker gott och väl för honom, på helger brukar vi gå några kilometer varje dag.
Han är 8 år nu så han behövs inte tränas, han är världens gosigaste och drar inte i kopplet och han lyder bra. Gör tricks med honom varje dag ungefär, han kan väldigt många.
Så till frågan: vad kräver en cocker spaniel?
Hej hej!
Va skönt det där låter!
Min kräver minst 1,5 - 2 timmars promenad varje dag + någon slags aktivering… efter det är hon trots allt inte trött…
Riktigt energiknippe :)
Så det är bra? :) Skönt att höra.
Tränar agility med honom ibland.
Jag tror det kan vara lite individuellt, samt vilken *sorts* cocker man har.
Jag har jaktvarianten, avlad på sina jaktliga egenskaper och därmed mer avlad för *arbete*. Jaktcockern behöver därmed aktiveras regelbundet för att må bra och vara en härlig fyrbent kamrat.
Jaktcockern här hemma tävlar agility och prövas i fältprov. Tränar agility, jakt, lydnad, kondition, balans, styrka m.m.
Pälsvården på min jaktcocker är grymt enkel. Jag är van vid Pälsvård, har idag även en storpudel och har som mest haft tre storpudlar (i utställningsfrisyrer och senare i mer s.k. sportfrisyrer).
Men jaktcockern har en himla enkel och lättskött päls. Ansa lite runt tassar, ansa svanspäls till lagom mängd, fanor klipper jag ned inför jaktsäsongen (vill inte ha onödig päls som riskerar fastna i något). Öronpälslängd kan också klippas lite. Schampobad.. ibland.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Det är väldigt individuellt vad en cocker behöver.
Har träffat cockrar som varit energiknippen utan dess like och behövde massvis av aktivering, sen å andra sidan har jag träffat riktiga "lathundar" med som helst snarkade på soffan om dom fick välja 
Min Bella är ett mellanting, hon snarkar gärna på soffan någon dag om det inte finns tid och utrymme för mer än några promenader. Andra dagar kan vi träna länge och mycket utan att hon får nog.
Pälsvården är ett litet gissel här hemma, Bella har mycket päls och den växer fort. Det gäller att hålla den relativt kort på sommaren så hon inte blir för varm och allt skräp fastanar i den när man är ute.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar