Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettbeteende
Läst 2395 ggr
SusannAlg
0

Rädd? Hund.

Vår 2 årige Cockerhane beter sej lite konstigt när vi är ute och går. (Ibland annars också…) Ibland när vi går och det kommer nån bakom vägrar han att gå. Kan vara likadant om vi möter någon. Nästa gång kan vi möta någon å då drar han för allt vad han är värd precis som att han vill fram å hälsa.

När han får hälsa på en hund luktar han först på hunden sen helt plötsligt låtsas hugger han mot hunden och börjar skälla?? Varför gör han så? Vågar inte låta honom hälsa på okända hundar längre, för det är ju jättepinsamt! Han kan vara likadan mot främmande människor.

Dessutom när vi möter vissa hundar blir han helgalen å kan tom bita mej när jag försöker lugna ner honom.

Tips och råd för att få bort dessa beteénden mottages tacksamt!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Ressu
0

Det låter som rädsla hos honom. Anledningen till att han hugger mot hunden efter att han snusat är att han "tar det säkra före det osäkra" och gör utfall.

Jag skulle rekommendera att skvallerträna honom HÄR finns ganska bra förklarat hur om du är osäker. Den träningen har visat sej ytterst effektiva i just sådana situationer som du beskriver!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

SusannAlg
0

Tack för tipset Ressu.

Hur gör man så att ens hund inte är rädd?

Ressu
0

I små små steg lära/vänja honom vid de situationer som han är rädd för.

T.ex är han rädd för cyklar så ställ dej på avstånd till ett ställe var du vet att det kommer cyklar titt som tätt och bara vara med hunden låt honom se över cyklarna (beröm, ge Godis, var lugn). Då du märker att han accepterar det avståndet så flytta lite närmare och gör lika, då han är lugn och accepterar så flytta igen närmare.

Sedan så ge hunden hela tiden lugnande signlaer och gärna ha honom att tänka på annat.

Det krävs en hel del att ge sin hund självförtroende men det går nog!

Lycka till!

// Ressu
kennel Westtorpets

Ria74
0

När Bella var yngre var hon en plåga att gå bland folk med. Hon gjorde utfall mot hundar, människor och cyklar, skällde som en tok ibland och var allmänt odräglig.

Men med massor av träning precis som Ressu säger så har hon blivit jätteduktig. Idag kan hon gå var som helst och möta vad som helst utan att reagera.

I början när vi tränade såg jag till att hon hade fullt fokus på vad jag gjorde, t.ex hade jag Godis i handen eller pratade och hade ögonkontakt med henne när vi gick förbi någon.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

bambiiii
0

hoppas att allt löser sig!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

SusannAlg
0

Ska gå på en hundkurs nu i höst å hoppas att jag får lite mer ordning på honom efter det.

Gick en med honom när han var 6 mån. men fick inte ut så mycket av den kursen, fick mest dåligt självförtroende….

Ressu
0

Hoppas det reder upp sej för er med kursen! Meddela gärna hur det går =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Ria74
0

#6 Låter inte som någon vidare bra kurs om du mest kände att ni fick dåligt självförtroende av den Rynkar på näsan Hoppas kursen till hösten ger er mer.

SusannAlg
0

Ska gå på kurs på ett annat ställe denna gången, som jag hört mycket bra om.

På kursen jag gick fick man hela tiden höra att hundens beteende helt beror på hundföraren….

Jag har tagit kontakt med en som köpte en valp ur samma kull som mej, och hon har också haft problem med sin hund, och hon skriver att den definitivt inte har ett bra psyke….. så då kändes det iallafall som att allt inte beror på mej.

Ria74
0

#9 Jag förstår precis vad du pratar om. Den förra hunden jag hade gillade aldrig främmande människor och när jag gick hundkurs fick jag med höra att det var jag som hade uppfostrat henne fel.

Eftersom det var min första hund trodde jag på de till jag fick veta att flera valpar ur samma kull var likadana.

Bella som jag har nu har jag uppfostrat på samma vis och hon älskar människor. Så att det alltid beror på föraren är inte sant.

Hoppas ni får en bättre erfarenhet av denna kursen.