Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 9724 ggr
[VeronicaI]
0

Angåene åldrande...

Hejsan, jag undrar i vilken ålder man kan märka de första ålderstecknen på en Cocker Spaniel?

Jag förstår att det kan vara väldigt olika men det är så att jag inte har någon tidigare erfarenhet eftersom den hund jag har nu är min första. Min tik är 7 år och jag tycker jag kan se några vita eller gråare hår lite här och där på henne, främst runt ögonen och nacken.

Jag har även hört att en cocker kan leva i upp till 16 år, men hur vanligt är det igentligen? Är det någon som har erfarenhet?

Jag börjar som smått oroa mig mer och mer för det avskedet som liksom måste till sedan i framtiden, som så många andra hundägare fruktar för. Sanningen är den att jag inte vet hur jag mentalt ska klara av ett sådant avsked och oroar mig kolosalt.

Den enda erfarenhet jag själv har var då mina gerbilder dog för ett antal år sedan då jag blev mycket ledsen eftersom de blivit så tama.

Jag tog nämligen fel val då, de var fyra och ett halvt år alla tre gerbilsyskonen då de gick bort. Jag känner nu i efterhand att jag borde ha låtit dem avlivas åtminstånde ett halvår tidigare och ångrar mig grymt för att jag inte vågade då bara för att de verkade pigga.

Nu är jag rädd att ta ett lika dåligt beslut eller snarare "icke beslut" när den dagen kommer med min hund.

Jag är tacksam för alla era erfarenheter på den punkten. Tack på förhand.

Ressu
0

Cockern lever normalt 12-14 år så du borde ha nästan lika många år till.

Det är aldrig lätt att ta farväl av sin vän och att ta det beslutet är svårt!

Jag har som tur bara behövt hittills i mitt liv fatta det beslutet en gång och det var med min första egna hund som vid 8 års ålder drabbades av hjärntumör som inte gick att operera. Veterinären sa att han kunde leva några månader till men risken var att det skulle vara med plågor. Det var det som gjorde att jag valde låta min bästaste vän somna in då.

Så det har jag som regel att lider hunden så vill jag bespara hunden det lidandet!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ria74
0

Bella är 7 år nu och det jag märker är att hon har fått gråa hår i främst ögonbrynen. För övrigt är hon precis lika pigg och glad som vanligt. Jag hoppas hon kommer att leva i många år till.

Den förra hunden jag hade blev 12 år och var en blandras mellan berner sennen/schäfer/border collie. Hon blev gammal fortare än vad jag upplever att Bella är.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Astell
0

Att hunden dör när den är gammal är mkt lättare att stå ut med än när den dör yngre…man klarar det, har gått igenom det så många gånger…vår förra cocker blev 11 år och hon hade inga ålderstecken alls och en månad innan hon dog frågade någon om hon var en valp :)

Varför ta livet av gerbilerna, såg de ut att må bra så ska man väl inte avliva dom? Det var länge de levde, har själv haft flera gerbiler men tror de bara blev 2½-3 år och de dog en naturlig död…ha inte dåligt samvete för det!

maay
0

Oroa dig inte för saker du inte kan styra. Ta istället vara på tiden ni har tillsammans! En cocker lever normalt 12-14 år, vissa bli äldre, andra yngre. 
Jag känner i nuläget en hund som är 15,5. Pigg, frisk och glad!

Så Ta vara på nuet istället och det du har :)

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus