Skotträdd
Skrev i en annan tråd att min cocker är skotträdd och kom på att jag ju kan fråga er kunniga cocker-människor om detta. Hur skulle ni göra för att träna bort skotträdsla hos en hund? Är det någon som lyckats eller har erfarenhet av detta?
Jag har själv inte haft någon hund med skotträdsla, men hjälpt till att träna bort på andra hundar.
Vi har gjort som så att vi har tagit oss till en skjutbana och stannat på så långt avstånd att skotten bara med nöd och näppe har hörts och vartefter hunden varit bekväm i situationen flyttat oss närmare. Med ena hunden tog det oss nästan 2 veckor att flytta 15 meter närmare men efter det var det som om det skulle ha gått upp ett ljus och inom 5 veckor var vi helt framme vid var de sköt och hunden var fullständigt bekväm i situationen.

Jag har aldrig haft någon hund som varit skotträdd så tyvärr har jag inte så stor erfarenhet av det.
Men har en bekant vars hund är otroligt skotträdd. Hon har gjort ett liknande försök som #1 berättar om och det går framåt, sakta men säkert.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tack för tipset. Det kan kanske funka. Ska kolla upp var de har en skjutbana här i närheten. Annars pangar det ju här en del eftersom grannen jagar vinter och höst i skogen. Men det kanske blir lite överraskande för honom.

Hur jobbar man i övrigt med hunden när man tar sig närmare. Belönar man på något sätt och i vilken situation då? Står man stilla enbart och under hur lång tid? När är det tillräckligt så att säga? Förutsatt att hunden inte är rädd då backar man antar jag? Kan någon beskrivabförfarandet lite mer utförligt?
Alltså startar gör man på ett sådant avstånd att skottet hörs ytterst lite. Reagerar hunden måste man backa rejält och få den att lugna ner sej innan man fortsätter. Vi då vi tränade hunden var utrustade med stolar, Godis och leksaker. Då hunden inte alls bryr sej om skottet så tog vi oss några meter närmare. Man brukar börja se på hunden då den börjar höra skottet, öronen börjar vända fram och tillbaka, blicken blir lite stirrig osv. Då bör man redan reagera med att avleda genom egna ljud, leksak, Godis eller dyl. Slappnar hunden av så är situationen okej för hunden, men är den på helspänn och inte kan koncentrera sej är ni för nära! Hur länge man måste stå stilla så är helt beroende på hunden, allt går på dennes villkor. Är hunden helt oberörd så flytta framåt, men kom ihåg att inte ta för långa sträckor i början.
Hoppas detta gav lite mera kött på benen!
ps. I skogen under jakt är nog ingen vidare idé, de kan bli mycket skrämda om skottet kommer för nära! Sedan om det inte finns skjutbana i er närhet så finns det numera cd med skottljud att köpas som man kan träna med hemma!