Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettövrigt
Läst 2555 ggr
maay
0

katt och hund

Hej!

Jag ska om några veckor få hem en cockerhane på 5 månader. Jag har katt sen tidigare och undrar hur första "mötet" ska gå till mellan hunden och katten? Är det något extra man ska tänka på annars?

Är smått orolig för att det inte kommer fungera men uppfödaren sa att det var väldigt vanligt att man redan har katt och skaffar hund?

katten är supersnäll och har aldrig gjort något dumt.

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

Viccan92
0

Det blir nog inga problem. Se dock till att hunden inte jagar katten. Det brukar nämligen inte vara särskilt uppskattat. Har själv haft fem katter hemma och skaffat hund. Det brukar inte vara några problem. Det där man säger "som hund och katt" stämmer väldigt sällan.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

maay
0

okej! vad bra Glad Tänkte till en början låta katten ha övervåningen och hunden på nedre så de kan hålla lite avstånd.

Är ändå smått orolig för att katten flyttar. Hon är nämligen utekatt… Hon försvinner alltid iväg när vi har hundar hemma på besök och kommer sedan tillbaka när hundarna har åkt…  :/ 
Hur tycker du första mötet ska se ut mellan hunden och katten?

//Linnea

Viccan92
0

#2 Ha henne inne ett par dagar i såna fall.

Vi har bara satt ut katten eller hunden och sedan låtit dem sköta det själva. Under uppsikt såklart.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

maay
0

#3 Okej, tack för hjälpen Glad

//Linnea

Ria74
0

Jag har skaffat valp när jag hade gammal katt. Skaffade kattunge när jag hade vuxen hund och sen har det blivit fler katter under åren.

Precis som Viccan92 säger så brukar det sällan bli problem. Se bara till att katten kan komma undan hunden. Katter brukar ju gärna inspektera den nya familjemedlemen från en hög höjd där inte valpen kan nå den, så se till att katten kan fly upp på en hylla eller ett bord där inte valpen har nån möjlighet att ta sig.

Jag gjorde så att dom fick träffas under sträng uppsikt i början och jag sa till valpen varje gång den försökte jaga katten. Kissen är ju jättekul eftersom den både flyr och fräser Flört

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

maay
0

Okej, men då verkar det ju i stort sett ganska lugnt! Gäller bara att ta det lugnt och försiktigt!

Tack för råden! Glad

//Linnea