Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettövrigt
Läst 1445 ggr
JereMina
0

När avmaskar ni?

Jag undrar när ni avmaskar era hundar och hur ofta kan man avmaska en hund?

Ressu
0

Jag avmaskar våra hundar på våren och till hösten, alltså två gånger per år.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ria74
0

Jag avmaskar väldigt sällan. Det blir högst en gång om året om ens det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JereMina
0

Det gäller inte min hund utan en stpr blandrashund som äter råtto och fåglar och allt möjligt.

När man använder tabletter som säljs i en förpackning om två stycken tabletter i varje (Milbetex el liknande) ska en tablett tas först men när ska nästa tas? Det står inte på förpackningen Förvånad

Fridaaaa
0

Avmaskar enbart när jag misstänker mask, man ska inte göra det annars.

#3 Du ska ge båda samtidigt om den väger över visst antal kilo, milbemax är engångskur

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JereMina
0

#4 Tack för det svar jag sökte Fridaakesson Glad

Jag undrade också om min väninna kan förgifta hunden om hon ger för mycket? Kanske jag inte varit nog tydlig i min fråga.

Fridaaaa
0

#5 Inte förgiftar men hundarna blir till slut imuna mot det och då blir det inte så bra om hunden väl får mask. Så man ska bara avmaska om hunden har mask.

Ressu
0

Enligt veterinär så tar det upp till 50 år innan en hund ska bli immun mot maskmedlet om man avmaskar runt 1-2 gånger per år. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju variera maskmedel för de flesta har olika verksamhetsämnen.

Står det annars inget på förpackningen så betyder det att de piller som där finns ska ges om då inget annat har nämnts!

// Ressu
kennel Westtorpets

Fridaaaa
0

#7 Men varför ge om hunden inte har mask? Känns ju onödiga pengar och onödigt överlag?

Ressu
0

#8 Då man ser att hunden har mask så har masken levt relativt länge i hunden redan! Det är upp till var och en hur man gör, men jag föredrar att avmaska i förebyggande syfte så att vi kan vara säkra på att de inte har maskar. Speciellt då vi har småvalpar nu som då i huset. En hund som är helt frisk klarar nog av att ha maskar men hundar som valpar, äldre och som av någon anledning har nedsatt immunförsvar mår absolut inget bra av att ha maskar. Så att säga att avmaska är onödigt så skulle jag nog inte hålla med om!

Sedan ang. kostnader… Jaa, det kostar att avmaska men då man skaffar hund får man räkna med att de kostar. Sedan är inte avmaskningsmedel så himla dyra, kostar mellan 50-100kr så jag anser har man råd att skaffa hund bör man nog ha råd att köpa avmaskningsmedel också =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Fridaaaa
0

#9 Ja en hund som har valpar eller ska valpa är ju skillnad.
50-100 kr kostar det då inte här. Vi har milbemax. Kostar mer än det.
Våran ska ju ha 2 tabletter. Och hade vi gett axilur hade det blivit ännu dyrare.

Vi avmaskar enbart om vi misstänker mask. Anser att det är onödigt och våra hundar vi har haft genom åren har alltid mått bra osv :) 
Ja har man hund ska man ha råd med avmaskning men man behöver ju inte avmaska i tid och otid bara för det :) Hunden kan ju få mask kort efter avmaskat i alla fall, så förebygger ju inte direkt.

Skrev inte att avmaska är onödigt. Skrev att avmaska i onödan är onödigt. 2 helt skilda saker. Men det är upp till var och en hur man vill göra. Men jag vill inte proppa i våran hund det när hon inte ens har mask :)

JereMina
0

Tack för era svar!