Cockrarna lösa?
Hur stor det av promenaden låter ni era cockrar gå lösa? Eller har ni dem lösa över huvud taget?
Själv låter jag Emil gå lös i stort sett hela tiden förutom i trafik och då vi möter massor av hundar, cyklar osv. Han har en tendens att springa fram till cyklar vilket inte uppskattas från min sida.. Men annars tycker jag han sköter sig bra för att ha bott hos oss i bara tre veckor!
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Jag har mina lösa på skogspromenaderna. Vi bor såpass mitt i byn att vi inte kan gå direkt någonstans utan att hamna bland annat folk. Nog för att jag kan ha de lösa, men väljer att ha de kopplade då jag vet flera som lider av hundrädslor som går längs samma vägar som vi. De blir mycket rädda då de möter hundar som inte är kopplade trots att de vet att hundarna är snälla. Men för det mesta så är det skogspromenader vi går på och då får de springa fritt =)
Haft min i ca en månad nu och jag vågar inte släppa lös hon, hon har fått vara lös på en parkering plats för att träna att inte springa ifrån mig. Så då har jag gömt mig och hon har hittat mig och håller en del koll på mig, men nu har jag sett varje natt en kanin som ligger helt öppet i gräset så där vågar jag inte ha henne löst då hon gääärna vill jaga
Jag gör som du Maay…Lillen tycker inte om släp på bilar, skateboards och cyklar som låter så det gäller att vara vaksam…

Bella är nästan aldrig lös eftersom hon sticker så fort hon får chansen och blir akut döv när jag ropar.
Den gången jag låter henner vara lös är när vi är inne i ett gammalt vilthäng (utan vilt längre), där får hon springa lös.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Min cocker har jag tränat till att han alltid får vara lös. För mig är kopplet mer ett nödvändigt ont för att människor inte sätta sig helt på tvären och skälla ut mig för att jag har min hund lös. Jag får höra att det är dåligt, oansvarigt osv. att ha hunden lös i stan. Men vi bor mitt i city så jag har inget val om jag nu inte vill släpa runt han. Jag tycker att det är mycket trevligare att jobba med sin hund. Jag har lärt leo vänta på mitt tecken om vi ska gå över en gata. Mellan kvarterer skickare jag honom, styr med händerna. Han förstår. När han väl är på en trotuar så är det många som klagar på att en hund är lös. Jag kan styra om han ska gå bredvid mig eller andra sidan. Jag kan skicka fram honom och be honom fortsätta framåt på högra sidan av gångbanan.
Kontakter som vi får av att öva in det här tar jag som en stor bonus. Det är en häftig känsla när jag helt kan lita på min hund och ännu mer när han kan lita på mig.
Kul att läs hur ni brukar göra! Jag vill att Emil både ska lyssna på mina kommandon när han är lös men även kunna gå bra i koppel. Inte dra osv. Så det är bara att öva (:
#2 Läste just en artikel om att det är väldigt bra att ha valpar lösa så de får utforska omgivningen "på egen hand". Hundar är smarta och om hunden skulle sticka så ska man antingen bara vänta eller gå tbx till bilen/huset. För de flesta Hundar har skickligheten att spåra tillbaks igen :) Plötsligt kommer de på att "Oj, vart tog matte/husse vägen". De Blir då förvirrade och hittar oftast tillbaka :)
Men vad kul att det går bättre med inkallningsträning osv! 
//Linnea
Jag gjorde precis så, gå ifrån honom om han inte kom. Det hände dock en gång att jag gömde mig och han inte hittade mig. Eftersom att det var på en väg där vi brukar gå så drog han hemmåt istället för att köra bakspåret, så jag tror inte riktigt att man ska lita på det där att dom spårar tillbaka. Han fick nog panik över att vart fasen försvann hon och då började han springa hem själv. I en timme letade vi, ringde sist polisen och fick veta att en familj hittat honom på halva vägen hem, sittandes på en gräsplätt helt slut. Hade så jäkla dåligt samvete, lilla gubben.. Men jag tänkte nog att han förlorar på om jag fegar ur och börjar har han kopplad jämt och sen dess har han faktiskt hållit sig i min närhet. Så jag ska väl inte säga att det är bra att det hände men jag tror det spelar in lite på att han har mer koll
Oj! Okej, jo men då förstår jag! Hände nämligen samma sak med Emil. Eller han sprang "hemmåt", Jag stannade då kvar på samma ställe, och han kom tillbaka. Ropade på honom och när han vände sig om sprang jag åt motsatt håll. Då kom han galopperandes efter
Men jag skulle känna samma sak om Emil sprang bort så :o Tur att det gick bra! (:
aja, Lycka till med vovven o fortsatt träning! 
//Linnea
Måste bara få lägga till att din Emil är väldigt söt:')
Tack (: Din vovve är också otroligt söt :') För visst är det den som är på bilden? (:
//Linnea
Danny får vara lös då jag känner mej "säker". eftersom han springer iväg och skiter i vart jag är. han lägger nosen i backen och skiter i allt annat. MEn det har hänt 1 gång att han gick lös 2/3 delar av en promenad. och då kan man ju säga att jag va super glad. Även fasst vi mötte en katt så gick han bredvid mej. Han kollade på katten men gick bredvid mej. Så med mej får han vara lös nästan varje gång. 
Jag tränar även med han att han ska kunna gå helt lös till postlådan och tillbaka. och jag ser framsteg.
Vår cocker går alltid lös. Hon brukar följa med ut när vi rider och springer som sagt alltid lös, även när vi är ute och går.
Detta är hemma, på andra platser ser vi alltid till vad som är lämpligast, kopplad eller inte.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Min cocker är lös när vi går i skogen, vilket vi gör nästan varje dag. Han håller sig inom synavstånd och ropar jag in honom kommer han som ett skott. Sen vi började träna honom till eftersökshund kan han vandra iväg ibland om han får upp nåt roligt spår men kommer direkt när jag ropar.
De får röra sig på ett helt annat sätt än när de är kopplade och jag tror de får ut mer av promenaden för både kropp och knopp =)
Nu har ju jag tax men han är lös ibland på kvällen eller när vi går ner till bilen för att husse kommer hem från jobbet. Vet att när han går med husse så är han oftare lös.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast