Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 2335 ggr
Emgru
2012-12-27 22:55
0

Kroksvans

Jag misstänker att min tingade valp har kroksvans. Jag undrar då om man får avla på en hund med kroksvans? Sedan undrar jag hur det fungerar att försäkra sin hund om den har detta typ av fel. Kan man ha en vanlig försäkring? MVH Emma

Ressu
2012-12-28 09:20
0

Hejsan!

Det finns värre åkommor än kroksvans, men tyvärr är det så att kroksvans är ett diskvalificerande fel och därmed ska det inte avlas på.
Du bör få reducerat pris av uppfödaren pga felet.

Ang. försäkringen så kan man försäkra sin hund som vanligt, men de fel som valpen har vid vet.granskningen för försäkringen så kommer inte försäkringen att täcka i framtiden. Det vill säga att måste hunden av någon anledning få medicin eller operaras pga kroksvansen så ersätter inte försäkringen detta, men andra åkommor så ersätts normalt.

Har valpen blivit veterinärbesiktigad redan?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Emgru
2012-12-29 14:14
0

Tack för svar! Nej hon är inte besiktigad än men det misstänks starkt att hon har kroksvans. Det är "bara" en liten böj på toppen av svansen och hon verkar inte alls påverkad av det. Det känns lite svårt det här med reducerat pris. Hur mycket är det rimligt att dra av på priset?

Ressu
2012-12-29 14:39
0

Normalt brukar uppfödaren dra av ca 1/3 av priset för valpen men det brukar man komma överense om.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus