Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikett: beteende
Läst 1568 ggr
träskpadda
0

Tecken på stress?

I helgen var vi och hämtade en jättemysig cocker hane på 2 år. Verkar vara en lugn och snäll kille som gillar att bli klappad och ompysslad. Flera gånger har han uppträtt lite konstigt. Han går runt i cirklar. Han kan t.ex gå runt i cirkel flera varv under köksbordet eller ute på promenad. Jag vet inte vad detta beror på. Skulle det kunna vara ett stresstecken? Han verkar inte ha fått den Pälsvård han behöver heller för öronen är alldeles toviga och likaså magen samt tassar. Jag har försökt att borsta ut med karda och kam men gick inget vidare. Nån som har nåt bra tips? Vill ju helst inte raka av all päls på öronen. Sist men inte minst, så undrar jag lite över maten. Han får 3 dl varje dag av Pedigree torrfoder. Jag följer anvisningarna på paketet men undrar om han ska ha mat en eller två gånger om dagen? Han är väldigt glupsk och äter upp sin mat på några få minuter och väntar sedan genast på mer…

Ressu
0

Cirklande kan vara ett tecken på stress eller så något som stör balanssinnet.

På fodergivarnas paket brukar det stå anvisningarna vad de ska ha per dygn så står det 3dl så är det 3 dl per dag. Dock kan man ju dela upp det på 2 gånger dvs 1,5dl per gång. Jag ger alla mina hundar mat 2 gånger per dag. Alltså morgon och kväll. Tror magen mår bättre så då det inte kommer en stor portion!

Ang. tovorna så brukar tyvärr inte dessa gå att reda upp med kard. Det finns speciella tovutredningsredskap som man kan skaffa, själv använder jag kam då mina har tovor.
Nu är det ju väldigt stor skillnad på om de bara varit en kort tid eller om de suttit där en längre tid. Har de suttit länge kan de vara väldigt svåra att få utredda.
Men försök få de uppredda så snabbt som möjligt så att hunden inte får några hudproblem under. I värsta fall går de att klippa upp om inget annat hjälper (om rakningen inte är en möjlighet).

Lycka till!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

maay
0

Skulle tro att det beror på stress. Andra djur såsom hästar o katter brukar också visa det genom att gå runt i cirklar, stå och väva osv.

Håller med Ressu om maten, tror det kan vara bra att dela upp maten morgon och kväll :) 

Ang, tovorna så tror jag det bästa skulle vara att klippa upp dom om dom är stora och svåra att reda ut med kam/borste. Du behöver ju isf inte klippa rakt av utan liksom uppåt elr neråt så du får ett flertal småtovor i stället. Då kan de vara lättare att reda ut med kam/borste (om du förstår var jag menar?) :) 

Stort lycka till!

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

träskpadda
0

Tack för svar! Ska börja dela upp maten till två mål istället för ett. Ska ta och testa det där med att klippa upp tovorna till flera små och se om det går lättare. Har aldrig sett en hund cirkla sådär förut. Jag hoppas att det slutar när han börjar känna sig hemma här.

maay
0

#3 Eftersom han är kom till dig för en kort tid sen och inte verkar ha fått den Pälsvård han behöver kanske han även inte fått bli ompysslad och aktiverad lika mycket och på rätt sätt. Men tror att om du nu får bukt på hans päls och ser till att aktivera honom så kommer han förhoppningsvis sluta att gå runt i cirklar och bete sig konstigt :) Låt det bara ta den tid det tar! :)

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

SuperLimm
0

Du kan köpa en tovskärare och testa om det fungerar att få bort tovorna med den. Det finns raka och böjda, jag föredrar den raka. Annars kan du klippa med en sax om det inte går att reda ut, pälsen växer snart ut igen :)

Det kommer nog se ganska tråkigt ut i pälsen men du kan ju klippa all päls lite kortare  så växer det ut snart. Om du inte ska ställa ut han i vår vill säga.

Mvh Linn

träskpadda
0

Jag har köpt en tovskärare men inte hunnit prova än. Han kliar sig väldigt mycket på öronen och i tovorna finns mycket små vita korn ( död hud? ). Ska testa så fort jag får en minut.

SuperLimm
0

Har inte pälsvården blivit skött ordentligt så är risken stor att inte öronen heller har blivit det. Dom kan lätt få öroninflamation om man inte klipper pälsen på insidan av öronen ordentligt. Kollat så det inte kan vara nått sånt?

Det vita är säkert mjäll av något slag. Börja med att borsta med karda så tar du tovskäraren sen och använder tills du kan kamma öronen med den, sen kan du ta en vanlig kam. Om tovorna sitter långt in vid skinnet kan du behöva klippa bort dom, då är det svårt att komma åt med tovskäraren. Så brukar jag göra, eller brukade, när min hund hade mycket tovor ett tag.

Får du inte bort alla tovor så klipp bort dom med en sax, det kan göra väldigt ont att ha tovor eftersom det kan slita en hel del i huden.

Hoppas det kommer gå bra för dig! 🙂

Mvh Linn