Behöver råd om Cocker-aktivering
Jag har ett problem… har en liten kille på 2,5 år som, ju mer jag aktiverar honom, desto mer stressad verkar han bli. Om dagarna är han hos en dagmatte med en annan hund som han är mkt trygg med, de går långa promenader och leker om dagarna, blandat med vila.
Vi är väl vad man kan kalla för "svensson-hundägare", dvs. kör varken seriös spårträning eller liknande. Är dessutom gravid så har inte riktigt ork eller kroppsresurser att motionera med honom på allvar som innan. Jag har funderat på Agility, då han älskar att springa och hoppa, men han har nog inte riktigt fokus för det. En sak som stoppar mig att gå på sådana kurser är nämligen hans attityd mot andra hundar.
Jag försöker köra med aktivering, som enklare spår (behöver dock mer konkreta tips på riktiga spårövningar) och div. lekar och träning, allt för att han ska behålla fokus på mig. Men så fort det kommer en annan hund så tappar han allt, skäller, stressar upp sig och, även om han verkar nyfiken och vill lukta, så fortsätter han. Det slutar liksom inte. Vi har försökt alla (vad jag vet) metoder för hur man ska reagera när han börjar, men jag blir allt mer förtvivlad. Jag upplever att ju mer vi tränar, ju längre prommisar vi tar, desto mer stressad blir han.
Han är ju världens gosigaste, älskar att kramas, men är också självständig och går iväg och lägger sig när vi tittar på tv osv.
Jag har verkligen ångest för detta, för jag vill att han ska bli trygg i sig själv och inte må dåligt, samtidigt som jag är ju bara mänsklig, önskar man hade något hemligt recept. Känner mig som en dålig matte, vilket jag verkligen försöker att inte vara. Jag vet att han älskar oss och är en lycklig hund.
Det var väldigt långt, hoppas någon orkade läsa och har erfarenheter av detta och vill ta sig tid att svara.

Först av allt vill jag säga att känn dig inte som en dålig matte. Du aktiverar din hund och det hörs på ditt inlägg att du verkligen bryr dig om din hund.
Jag har ungefär samma problem med andra hundar som du har. Min tjej, som nu är 9 år har aldrig gillat andra hundar. Hon skäller och blir osäker när det kommer en annan hund. Det vi har tränat på är skvallerträning, vilket gör att hon fokuserar mer på mig än på andra när vi är ute och går. Helt problemfritt är det fortfarande inte, men det fungerar ganska bra.
Sen när det kommer till träning så är jag i samma situation som du, är gravid och har inte riktigt orken just nu att aktivera henne som jag borde. I regel så nöjer hon sig med att vi går promenader, tränar lite lydnad och eventuellt kör lite spår. Det krävs inte så jätteavancerade övningar för att hon ska bli nöjd.
Godissök är en jättebra övning där hunden får använda hjärnan och samtidigt är det inte en så jobbig övning när man känner sig slutkörd.
Berätta gärna hur det går för er.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag märkte att samma beteende började komma fram på min Bella (3år nu) hon skällde och knäller vilket hon fortfarande gör. Fast jag kan kontrollera henne. Så jag gjorde var att träna jätte mycket på ögonkontakt. Vilket är jätte bra när man möter andra hundar. Skvaller träning funkade inte riktigt på henne så jag gör så när jag ser en hund, ber jag Bella sitta, man ska kunna dra i kopplet och hon ska sitta kvar + att vi hela tiden har ögon kontakt. Och sen får hon belöning när hunden gått förbi eller så går jag med det bästa hunden tycker om ( det här fallet köttbullar) så visar jag den och rullar den mellan händerna och pratar hela tiden med Bella. Så hon har alltid fokus och ögonkontakt med mig. När vi är på träning och hon skällde på någon. Är det fler grejer jag tränat in. Ögonkontakt med mer störning. När hon tittar på en hund och skäller vände jag på henne så hon får ryggen mot den. Skäller hon då mot den på andra sidan vänder jag på henne igen. Tillslut orkar dom inte och lägger sig ner. Jag tar aldrig hunden mot mig och upp i famnen. Jag vänder så störningen är bakom henne hela tiden och nu har vi nästan aldrig några problem på kurser :)
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
Tack för svaren! Så skönt att höra att ni har samma erfarenheter.
Jag har anmält oss till en kurs för Problemträning, uppfödaren till vår lab håller i kursen, så det känns också tryggt. Vet inte när vi börjar, men det ska bli väldigt spännande.
När det gäller aktivering, så är jag nog inte så fel ute ändå, brukar köra godisträd och cirkelspår. Inomhus försöker jag träna på lite mer basic konster, men efter att ha sagt "ligg!" med överdriven positiv stämma, ca 20 ggr och han bara tittar på mig med tom blick och lyfter den vana tassen (brukar ju alltid funka ändå) så tappar vi båda lätt fokus
Inte så konstigt kanske.
Han är som sagt väldigt duktig, sitter ner och väntar innan vi öppnar dörrarna så han kan gå (rusa) in och vet vad ögonkontakt innebär. Han spelar otroligt mycket på sin charm, men det är nog typiskt Cockrar?
Ria74, vilken månad är du i? Vad roligt!
Tack för svaren, jag uppdaterar i tråden, kan nog vara bra att ha som journal :)

#3 Känner igen det där med att lätt tappa fokus när man tränar. Bella har tusen ting hon bara måste göra under tiden vi tränar. Det luktar ju så gott överallt 
Jag är i vecka 17. Vilken vecka är du i?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#4 Jag är i v 23, skoj :) Det blir en liten kille, så nu ska Enzo bli storebror! Mysigt är det.
Har fortfarande inte fått datum utsatta på när kursen börjar, hoppas det kommer snart. Ivriga att sätta igång.
Hej! Liten uppdatering, i helgen var vi ute i skogen ett bra tag, tränade och lillkillen fick springa fritt.
Han är väldigt duktig, så fort jag ser några andra, så kallar jag in honom, är det ingen hund i sällskapet, så får han sitta framför mig med ryggen mot dem och bara fokusera på mig med Godis i handen. Är det hund blir det koppel på och det är ju oftast då han skäller och blir nervös. Men han brydde sig inte om de förbipasserande och fick tom komplimanger 
Vi var så stolta och han var lugn och fin, så kommer det en stor vovve, lös, springandes efter oss med matten ropandes på honom, utan resultat såklart. Enzo började skälla eftersom han nog inte var beredd (till hans försvar denna gången), den andra hunden gick fram och han blev så rädd, gnydde och sprang runt. Det var hjärtskärande att se honom sådan, speciellt när han var så duktig innan. Så sprang den andra hunden tillbaka, matten gormandes på honom (precis som att den förstår "du fååår ju inte göra såå") och vi stannade bara upp Enzo så han fick lugna sig. Efter att han suttit fint en stund så fortsatte vi gå, även om jag hade god lust att ta ett snack med ägaren till den andra hunden. Känns så surt, här tränar man att verkligen ha pli på sin hund och inte bara släppa den vind för våg, så kan inte andra ens hålla inne sina egna.
Hur som helst, vi har fortsatt träna och idag gick det förbi en vovve på andra sidan gatan, Enzo noterade, men fortsatte gå. Tricket är nog att distrahera honom lagom mkt på prommisarna, få honom att gå fint, stanna lite osv. Idag när han drog framåt åt en säkert jättegod lukt så höll jag bara emot, tills han satte sig ner, så blev belöningen sen att han fick nosa fritt en stund.
Nu blev det långt men hoppas det inte blev jobbigt att läsa!
det låter super! :) fortsätt träna så så kommer Enzo bli super!
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
#7 tack! 
Min cocker är 5 år gammal. Jag köpte honom när han var 1,5 år. Han var hopplös att gå med i koppel, han bara drog och drog. Mötte vi annan hund slängde han sig mot den andra hunden och skällde.
Jag tränade bort det genom att lära honom att gå fot. Så fort vi såg en hund på håll fick han gå fot och när vi passerat den andra hunden och gått ytterligare en bit stannade vi, han fick sitta och fick korv. Jag tror det är viktigt att ha godare Godis än leversnittar med sig när man skall träna bort något sådant. Så nu går han automatiskt fot när vi möter andra hundar, behöver inte belöna det nu utan det går per automatik. Vilket är jätteskönt!
#9 Precis så håller vi på att träna våran kille också. Jag köpte honom när han var 6 månader, så fick liksom inte den där viktiga tiden när de är små och formningsbara :)
En liten uppdatering från oss.
Idag fick jag en riktig glad överraskning, när vi var ute så stod det en liten hund på andra sidan gatan fastkopplad och började skälla, jag blev förvånad för jag såg inte hunden först (vanligtvis har man ju en hundradar så man kan fånga upp honom i god tid). Och så tänkte jag nog innerst inne "nej nej nej, börja inte skälla nu" och stålsatte mig lite. Så vart det inget mer, jag tittade ner på Enzo och han bara noterade den andra hunden och fortsatte gå. Inget gläfs, ingenting. Så stolt matte!
Jag tror att vi är mer trygga när det gäller skällandet nu ändå, vi står mest och väntar på att han ska bli klar om det väl börjar. Numera så är det ytterst sällan Enzo som börjar skälla om vi går förbi någon. Han hakar dock lätt på om en annan hund börjar mot honom (förutom idag då
😃). Alla framsteg räknas! Än tror jag dock inte han kan hälsa på någon främmande hund utan att skälla, men det blir väl nästa steg. Hade ju vart grymt skönt om det slutade tills bebisen ploppar ut i juni.
Kram på er!

Så gullig bild!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Klickertränar du något med Enzo? Jag tror det skulle vara jättebra för er båda! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#13 Nej, faktiskt inte. Jag har en klicker hos mina föräldrar som jag faktiskt skulle kunna ta upp träningen med. Tack för tipset!
Kurserna som jag väntade tid för har inte kommit upp än, men på ett sätt så är det bara bra, för då får vi träna på vårt eget sätt.
#14 Ja kör hårt om du känner dig intresserad av det! :) Jag har just börjat klicka med mina adoptionshundar som jag nyligen fick hem, och jag ser redan hur det gett resultat rent aktiveringsmässigt!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!