Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettfoder-mat
Läst 3440 ggr
Knutte-love
0

Vägrar äta...

Ja, nu börjar jag bli riktigt irriterad på Danny. Han vägrar att äta maten.. Det spelar ingen roll om vi lägger i någonting han tycker om i maten för han äter ändå inte. Jag vet att man ska ta upp maten om han inte äter.. Och det gör vi.. HELA tiden.. Så han äter ungefär en gång om dagen. knappt det. Varför matvägrar han? 

Danny är en väldigt kräsen hund. Han har matvägrat sedan han va valp. och är nu 1½ år..🤔 (Oj. tur jag frågade syrran.. Jag har trott att han va 2.😇 )  

När man ställer ner maten så går han och lägger sej igen eller så bryr han sej inte alls. Står matskålen på golvet så brukar någon av katterna gå dit och vill kolla vad det är. Och då helt plötsligt så ska han vakta den. Han gör inte utfall. men han morrar och går emot maten. =/ 

Är någon mera som har problem med sin Cocker? 

Kan någon hjälpa mej?

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

[PrincessLeia]
0

Nu vet inte jag vad du har testat för något, men de kan funka att ge varm mat. Värm en kopp med vatten i mikron & häll över maten, låt den svälla & svalna en stund & ställ ner den på golvet. Varm mat luktar ju mer & blir mer inbjudande att äta!

Foder byte, funkar inte detta så kolla efter ett annat foder, färskfoder brukar vara poppis också, med jobbigt att hålla på med..

Hoppas de löser sig :)

Knutte-love
0

DEt känns som att vi testat allt. Tyvärr så äter han inte svälld mat. 

Vi har bytt foder minst 4 gånger iår. Och han vägrar äta endå.. För tillfället blandar vi i mjukmat och han vill endå inte äta. =/ Kanske blir annat med färstfoder. Så kan ju köpa det imorgon och prova.=) 

Tack. Det hoppas jag med.=)

Kramiz Amanda och Danny!

wesdi
0

Vad får han för mat idag?

Hur ofta får han mat? Äter han en gång om dagen och då bra så kanske han vill bara ha mat en gång om dagen? Låt honom i så fall äta ett mål om dagen.

Om ni provat flera olika torrfoder (gissar att det är vad ni ger) så föreslår jag att ni antingen ser över innehållet i de torrfoder ni gett och funderar på om det är bra eller gå över till färskfoder.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Ria74
0

Bella är likadan, hon kan vakta sin mat i timmar innan hon väl äter. I början provade jag olika foder och olika sätt. Men nu har jag helt enkelt insett att hon vill ligga och vakta maten och låter henne göra det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ressu
0

Cockern i överlag brukar vara matglad. Hos oss är det ingen som är sen i matskålen. Men har en sheltie som tidigare inte var så brydd i maten.
Att byta mat stup i kvarten är ingen bra ide då tarmfloran kan bli ur balans. Viktigt med maten är innehållet. Mycket spannmål kan göra att hunden känner sej uppblåst länge och därför inte vill äta.

Sedan har jag sett flertal av hundar som jag skolat upp som inte velat äta sitt torrfoder pga av det är för torrt, men heller vill inte ha det uppblött! Detta löste vi genom att lägga vatten eller surmjölk på maten då vi bjöd på maten. Då slinker den lättare ner.

Att ha ner maten på golvet hela tiden är heller ingen bra ide för då går hunden och småäter hela tiden och då blir den heller aldrig hungrig!

Våra hundar äter i största del torrfoder men jag ger färskfoder som tillägg, ca 3/4 torrfoder och 1/4 färskfoder. Sedan så häller vi även lite vatten på maten vid serveringen (dock inte så maten blir uppblött)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Knutte-love
0

#3 För tillfället äter hundarna doggy. Men vi är på jakt efter ett annat foder som inte är för dyrt. 

Dem får mat 2ggr om dagen. Han äter inte bra då utan lite grann. 

Vi har testat några foder på honom, Royal canin, Doggy och Precept. det är dem jag kommer ihåg att vi har testat. Och han åt ingen av dem. =/

I förrgår så köpte jag färskfodret Vom. Och jag blandade i det i maten idag. och han tvekade i början men sedan åt han. =) Så det kommer jag nog fortsätta med, så länge han tycker om det, vill säga. =) 

#4 Hmm, Okej. Det är tråkigt att dem inte äter tycker jag. =/

#5 Okej. 
Ne, Det vet jag. Men vill ju att han ska äta mat. och inte vara för smal. Jaha, Det visste jag inte. =)

Danny tycker inte om vatten i maten, svällt mat, eller när man häller i mjölk/yoghurt i maten. =/

Ne, Det har vi ju inte.

Okej. =) Vad ger du dina för färskfoder? =)

Kramiz Amanda och Danny!

Ressu
0

#6 Vattnet ska läggas på maten nån sekund för man serverar så att den inte hinner svälla, många hundar vill inte ha svälld mat.
Jag ger mina Vom och Hundemat. Speciellt med Vom går det bra att lägga lite vatten på så sprider sej smaken mera över maten =) 

Har ni provat fil, surmjölk eller grynost?

Hoppas det löser sej för er!

// Ressu
kennel Westtorpets

Knutte-love
0

#7 Jo det har vi också testat att göra men som sagt. han äter inte maten när det är vatten på.. 🤪

Vi har provat fil, men inte surmjölk och grynost. 

Nu har jag börjat blanda i färskfoder åt honom. och han äter. så jag hoppas att han fortsätter att äta det. =)

Kramiz Amanda och Danny!

Enzos matte
0

Fick verkligen se skillnaderna på ras och ras efter att ha varit van vid labbar som hoppar på matskålen och äter allt i ett nafs.

Enzo kan titta på maten, nosar lite, plockar ur de bitarna han tycker är "mindre goda", lägger de bredvid skålen (till slut över hela köksgolvet, gör förbannat ont att trampa på) och kan gå och småäta sen. Plockar t.o.m med sig vissa bitar och äter dem på mattan tex. Någon som vet vad det kan bero på? Men han är som hungrigast på kvällen, då mumsar han sin supé :)

Har dock märkt en skillnad mot när han var väldigt nervös av sig, numera har han ändå stor aptit om man jämför mot då. 

Tigger Danny för övrigt? Har ni provat äggula och olivolja? Det brukar göra susen när Enzo är kinkig.

Enzos matte
0

Läste lite mer i tråden nu… gör vi fel som låter skålen stå så han får plocka lite när som? Läste att man ska ställa upp skålen om han inte äter. Varför? Vill göra alla rätt i boken! :)

//Sofie

Knutte-love
0

#9 Hehe, ungefär så är Danny. Fast han plockar bara ur dem äckliga bitarna. OCH låter dem ligga på golvet. ;)
Jaha. Jag märker på Danny att han vill oftast ut och springa av sej på gården innnan han vill komma in och äta på kvällarna. ;)

Inte mkt. Någon gång ibland. Han går oftast och lägger sig och sover. Det vet jag faktiskt inte om vi har provat.

#10 Dessa frågor får någon som kan ge dej ett bra svar ta. Eftersom jag inte är så insatt i det och inte är så duktig på att förklara.;)

Kramiz Amanda och Danny!

Enzos matte
0

#11 Låter som att våra hundar kunde vart bröder ;) Men testa olivolja, alt. äggula, det hjälper pälsen en bit på traven också! Enzo älskar det och numera räcker det att man bara håller flaskan över en liten stund så tror han att det har hänt nått magiskt med den äckliga maten!

Knutte-love
0

#12 Hehe ja. ;) Ja, det ska jag göra. 
Ja dem är inte direkt smart jämnt. ;)

Kramiz Amanda och Danny!

Ressu
0

Skålen ska man inte ha på golvet hela tiden för att då kan hunden gå och småäta hela tiden, dvs den blir aldrig hungrig. Sedan så är det heller inte bra för matsmältningen att hela tiden arbeta. Rekommenderar 2-3 ggr per dag att ge mat. Äter de inte lyft upp matskålen.

Ang. att hundar äter bättre när de varit ute och rört på sej så har att göra med att motion sätter igång magen och tarmarna =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Enzos matte
0

#14 Tack för svaret, då ska jag prova det. Även om han inte går och småäter "hela tiden" som jag skrev först :)

#Knutte-love, berätta gärna hur det gick, provade ni olja eller äggula?

wesdi
0

Mitt förslag är att du tar bort allt torrfoder och ger enbart färskfoder. Av de torrfodersorter du räknade upp är de två första sorter jag aldrig skulle vilja ge en hund… men det är jag det… jag är grymt kräsen när det gäller mat till hund. ;) Jag ger inte torrfoder - jag råfodrar (BARFar) mina hundar och vet därmed exakt vad de får i matväg. Men vill man inte BARFa så är färskfoder ett bra alternativ. //Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Knutte-love
0

#15 Jo det gjorde vi. MEn han åt inte det heller. :(

#16 Okej. =)

Kramiz Amanda och Danny!

lisinda
0

min bella är 3 år nu och har haft svårt att äta ända sedan jag fick hem henne. jag fick tips om att man ska ta bort matskålen nästan direkt när hunden går där ifrån eller bara stirrar på den. och sen har jag fått byta massa foder. från eukanuba som hon fick när hon kom till royal och nu har hon britt care. det funkar och så brukar jag tagga henne på att äta genom att hon kanske måste snurra ett varv eller leka lite innan. springa lite snabbt från köket till vardagsrummet och sen berömma när dom äter. Då har bella börjat äta. jag ska byta foder igen till vog or hundmat från norge då det är färskfoder. men det kommer lite senare :)

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus