Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 1243 ggr
träskpadda
2013-03-11 22:59
0

Avmaskning

Hur ofta kan man avmaska sin hund? Vi köpte våran cocker för ca 2 veckor och jag vet inte när han blev avmaskad senast. Han har haft diarré en del och jag läste att det kunde bero på flera olika orsaker som ändring i kosten, mask i magen mm. Ska jag avmaska honom för säkerhets skull eller är det skadligt om det redan är gjort av förra ägaren?

maay
2013-03-12 15:59
1

Tycker du först och främst ska kontakta förra ägaren och fråga om hon har avmaskat och i så fall när hon gjorde det! Man ska inte avmaska en hund "för säkerhets skull" men eftersom din hund har diarée kan det vara ett tecken på mask som man isf ska behandla. Tror ett bra sätt är att kontakta veterinär och lämna ett avföringsprov!

Hoppas det ordnar sig!

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

Ressu
2013-03-13 12:50
0

Enligt rekommendation så avmaskar man normalt sin hund 2 gånger per år. Själv avmaskar jag mina på våren och på hösten. Valpar däremot ska ha sin maskkur oftare till en början!

Jag skulle nog kontakta ägaren också för att kolla om den har blivit avmaskad. Diarre kan också bero på stress eller foderbyte. Men om den tidigare ägaren inte har avmaskat så kan det vara skäl att kolla med veterinär om hur ni ska gå vidare om misstanke på mask finns!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

träskpadda
2013-03-14 20:31
0

Det är uppenbart att ägaren hade tröttnat på vovven. Stackarn var full med tovor överallt, det var uppenbart att Pälsvård inte var viktig. Magen verkar bättre nu, ingen mer diarré. Jag försökte kontakta förre ägaren gör att fråga om avmaskning samt vaccinationer men får inget svar. Det verkar nämligen som han bara har fått sin allra första vaccination. Kan man ta reda på detta på nåt annat sätt??

SuperLimm
2013-03-17 22:04
0

I så fall borde det vara genom veterinären förra ägaren gått till men jag är osäker på om det går. Jag skulle börja om med vaccinationen om jag var du, om du misstänker att det är länge sen den fick senaste vaccinationen.  Vet inte hur gammal hunden är :)

Mvh Linn

träskpadda
2013-03-18 12:56
0

Han är 2 år, blir 3 i juli. Har tänkt gå till veterinären med honom och ev. Vaccinera och kolla över honom lite allmänt. Han kliar sig väldigt mycket och en del "mjäll" på ryggen. Kan ju bero på alla tovor men det kan ju också vara något annat. Han hade en brunaktig skorpa i bak på ryggen men den är nu borta och har lämnat en kal liten fläck. Det är lire trist att jag inte lyckats få reda på mer hunden genom förra ägaren. Det är ju en del jag skulle vilja veta.

Ressu
2013-03-19 20:49
0

Om han mjällar mycket kan det vara skäl att få bort tovorna snaraste möjligen så att det inte bildas sårskorpor under. Raka eller klipp om de inte går att reda ut. Nu kommer ju snart en årstid som kan vara besvärlig då hunden blir våt och inte kan torka upp pga tovorna!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ria74
2013-03-21 10:04
0

Gå till veterinären och gör en allmän hälsoundersökning på honom. Vetten kan råda dig om du behöver göra en avmaskning eller du ska avvakta.

Tovor är ett litet gissel för många cockerägare. Särskilt när det är vått och slaskigt ute. Jag brukar raka ner Bella ganska mycket när det är vinter, just för att lättare kunna torka henne när vi har varit ute. Hon får lätt eksem annars där hon har för mycket hår.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar