Blivande Cockerägare!
Hej allesammans!
Jag har haft hund i över 20 år, vallhundar, men har alltid velat ha en cocker. Att vi skaffade hund från första början var för att jag tjatade på mina föräldrar om att skaffa hund och sådde ett litet frö; Jag hade nämligen förälskat mig i grannens Cocker. Tyvärr talade kennelklubben om för min mamma att Cockern inte var någon bra barnhund och därför föll det på pappas val, Collie och där efter har vi bara haft Collie och BC i våra liv. Underbara hundar som gett mig mycket glädje och verkliga vänner. Denna gången är det dock dags att hitta något mindre och mitt självklara val är just Cockern.
Min sambo är uppvuxen med Cocker, medan jag inte har någon större erfarenhet av de mer än att grannen som sagt hade en när jag var liten och att en av ledarna på klubben jag så småningom höll till på och tävlade för hade en vacker Cockertik (även den förälskade jag mig i. ;-) ). Så detta blir alltså min första Cocker och jag har beslutat mig för att jag vill ha en Am. Cocker.
Jag är därför nyfiken på att höra lite om era erfarenheter kring just Cockern och vad jag bör tänka på, med tanke på att detta är en annan slags hund än vad jag är van vid. Jag har läst på mycket genom åren, men tänkte höra era åsikter om det hela. Vad anser du är skillnaden mellan Am. Cocker och den engelska och är det något som gör att jag borde tänka om och välja en engelsk istället för en amerikansk? Har ni andra tips att ge mig i mitt val av hund? Jag är inte ute efter en hund att ställa och avla på, utan vill ha en trevlig familjehund att träna och ev tävla lydnad eller agility med.
Jag har inte träffat så många amrisar men den största skillnaden jag kan tänka mig är pälsen. Jag upplever att amrisen har mycket mer päls. Hur den är att sköta har jag inte en aning om men ska ni inte ställa ut så kan ni ju alltid klippa ner pälsen helt. Ta kontakt med många uppfödare, både engelsk och amerikansk cocker uppfödare. Träffa så många olika du kan om du är tveksam på vilken du ska välja.
Mvh Linn

Jag hade en bordercollie/schäfer/berner sennen blandras innan jag skaffade min cocker och kunde inte fatta att det faktiskt var så stor skillnad på raserna.
Nu har jag englsk cocker, men enviseheten är helt otrolig i denna lilla hund gentemot den stora jag hade innan. Jag var van vid att den stora hunden behövde jag bara säga till en gång medan jag kunde tjata hål i huvudet på mig själv med cockern. Hon blev akut döv och blind varje gång jag sa något 😉 Det tog åtskilliga timmar av träning innan hon blev lydig.
Pälsen är också en sån sak som är mer jobb med än den stora hunden. Det krävs en hel del Pälsvård varje månad för att hon inte ska bli en enda tova.
Annars är cockern en helt underbar ras, nästan alltid glad och lycklig, svansviftande, arbetsvillig och "med" hela tiden.
Precis som #1 skriver så är det en bra idè att kontakta olika uppfödare och åka dit och titta och få träffa hundarna. Inte bara valpar utan dom vuxna hundarna.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Pälsen är den största skillnaden mellan den engelska och den amerikanska. Den amerikanska kräver betydligt mera Pälsvård.
Sedan så är det otroligt stor skillnad mellan uppfödare, linjer hur de är i lynnet (gäller både amris och engelska)
Jag har själv precis som du haft vallhundar tidigare (har ännu) och upplever den största skillnaden just med att få hunden motiverad. Vallhundar är i överlag lätta att få med på det mesta. Det är nödvändigtvis inte en cocker 😉. Men hittar man rätt "kanal" till cockern har man en otrolig "arbetshund".
Nästa fråga är ju sedan vad man vill göra med sin hund. Vill man ha ett promenadsällskap och en att träna lite lydnad med och lite agility så kanske en amerikansk kan vara att föredra. Vill man ha lite mera "arbetande" hund så är den engelska att föredra.
Valet föll för vår del på del på den engelska mest för det att vi behövde en med arbetsvilja som min man kunde ta med till skogs också. Jag ville ha någon som jag kunde träna agility och lydnad med.
Som en domare sa åt mej får nått år sen i cockerringen så är den amerikanska mera en sällskapshund och den engelska går ännu att ha som brukshund (dock börjar det bli sämre hos flera av de också)
Köper man en jaktcocker, alltså en cocker från jaktlinjer får man ju en hund som kan och behöver jobba betydligt mer! Jaktcockern har också mindre päls och lite längre ben upplever jag. Man får vara noga med uppfödare!
Mvh Linn
De amerikanska har tyvärr börjat få lite dåligt temperament som jag fattat det. Iaf om man hittar "rätt" uppfödare. Men jag känner några som har trevliga hundar. Min amris var en sk problemhund men han var helt underbar ändå för det mesta. Pälsen är jobbig. Men håller man efter och klipper ner så är det för det mesta inga problem. Då fäller den inte heller.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag har tre amerikanska och jag instämmer till en viss del. Visst kräver dom mer Pälsvård, Men har man köpt en amris så vet man om pälsen och inte ser det som så jobbigt. Ang temperament. Nja i liten utsträckning. Jag har tre och dom är inga soppor
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har en amris och hon är jätte snäll o söt men väldigt kaxig. det kräver vääldigt mycket pällsvård! Man måste få in allt schampo i pälsen och sen måste man föna pälsen och det känns som det tar hela dan. sen måste man borsta pälsen och efter en promenad har dom tagit med hela skogen hem, men dom är också väldigt snälla och sällskapssjuka.
#7 ställer man inte ut kan man ju ha hunden kortklippt :)
Första gången jag rakade min under magen märktes det stor skillnad direkt, hon drog nästan inte in nått alls! Väldigt skönt, men sen ställer jag inte ut henne heller så då går det ju bra.
Mvh Linn
Jag har mina tre snaggade. Då dom inte ställs ut alls nu.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥