Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettpälsvård-skötsel
Läst 3248 ggr
Frosstis
0

Lurvig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förlåt för 2 inlägg på raken.

HUR får ni era hundars pälsar SÅ fina?! Min hund är jättekrullig! Han är 9 år och vi har aldrig brytt oss om att han ska vara fin i pälsen, vi har rakat honom när den blivit för lång och borstat med jämna mellanrum. funkat bra.

Men jag vill ju så gärna att han ska ha rak päls! Har ni några tips på medel eller så man kan använda? Metoder?

När jag borstar honom så drar jag borsten över pälsen, men när jag släpper så bildas det en krull igen. Och när man duschar honom, behöver inte ens tala om det. För krullig.

Frosstis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast han är ju ändå rätt söt

Ria74
0

Han är otroligt söt 🙂

Det är lite olika hur krulliga dom är i pälsen. Har en bekant med cocker som är nästan lika krullig som din sötnos. Det spelar nästan ingen roll vad hon gör, pälsen på hennes hund blir inte rak.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Frosstis
0

#2 😊

Så du tror inte jag kan få pälsen rak då??

Ria74
0

Jag hade kollat i djuraffärer efter något balsamspray eller vanligt balsam som ska göra pälsen rak. Men är hunden väldigt krullig så tror jag det är svårt att få den rak.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Frosstis
0

Ok tack, ska kolla :)

Ressu
0

Tyvärr är det så att ju mera de rakas desstu krulligare blir pälsen eftersom den ändrar struktur efter den har blivit rakad. Men spraybalsam kan vara en ide samt så täcke eller strumpa på när han är nytvättad!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Frosstis
0

Okej, jag får ta och köpa ett sånt balsam då :) Tack!

Arny
0

När du fönar honom torr kan du borsta samtidigt, min hane har med rätt vågig päls. Den blir rak när jag fönar och borstar samtidigt. Men det räcker att han varit ute och blivit fuktig så blir den lockig igen =)

Frosstis
0

#8 Hur kan man vänja honom vid fön då? Han är rädd för den

Arny
0

Oj, det var en bra fråga 😉. Köp en som låter så lite som möjligt och föna på låg nivå till att börja med. Tala lugnande och korta pass. Mycket beröm och Godis. Men om någon annan har bättre tips så dela gärna med er! Min hund är varken rädd för fön eller trimmer så jag är nog inte rätt person att hjälpa.

Frosstis
0

Okaj, ska testa! :D

isblixt
0

Som #6 sa så blir pälsen lockigare ju mer man rakar cockern. Vi har en tik på 8 månader som har ett inbokat besök för trimning om en månad. Hittills har vi inte rört hennes päls mer än klippt på tassarna, rakat i rumpan och lite på halsen. Mer än så vågar vi inte göra.. Och uppfödaren har också berättat för oss att klipper/rakar man pälsen så förstörs den och blir svårare att hantera för varje gång. 
Det finns speciella täcken man kan sätta på hunden när den är lite fuktig som plattar ut pälsen, kan tänka mig att en del använder sig av dessa. Annars gäller det väl att aldrig raka/klippa hundens päls och föna den samtidigt som man kammar ut… :)

Arny
0

Men det beror ju på om man vill ställa ut sin cocker eller ej. Jag hade min cocker i päls i ca 2,5 år. Lämnade in honom för trimning varannan var tredje månad. Det blir kostsamt i längden. Kostade mellan 500 och 600 per gång.

Eftersom vi bor ute i skogen blev det nu både billigare och smidigare att köpa en Andis själv och rakar ner honom. Cocker öronen har han kvar men annars hålls han kort. Lät pälsen växa ut för nåt år sen och fortsatte trimma som vanligt, pälsen på ryggen blev slät men jag tröttnade efter ett tag eftersom han drar in hela skogen eller all snö i vår trädgård, så nu blir det kort igen.

Min trimmare som även föder upp cocker säger med att pälsen blir lockigare om man en gång rakat hunden. Men hon sa även att man kan låta den växa ut och sköta den som vanligt. Men det blir mer jobb att få den rakare

Arny
0

Det är bättre att använda en karda än en borste. Har du en Mars CoatKing? Som tar underullen på ryggen.

Men vänj honom vid fönen och när han är blöt så karda och föna pälsen helt torr, då blir den rak. Nackdelen är väl att så fort han blir fuktig igen så lockar pälsen sig igen