Lägga på rygg
Detta är ju en het debatt, men jag vill höra lite av era åsikter. Vissa hundägare förespråkar det här med att lägga ner hunden på rygg i syfte att uppfostra/visa att man har högre rang. Tex när hunden testar gränser. Hålla ner dem i ca 5-10 sekunder. Ett vanligt argument är att tiken gör så mot sina valpar. Stämmer detta? Jag har bara sett tikar ta tag över huvudet i syfte att få valpen lugn, aldrig trycka ner sin valp så här. Jag är inte för detta och tycker att det finns andra sätt att kommunicera med din hund för att skapa rangordningen. Jag kan känna att om jag som ägare trycker ner min hund så är detta typ ett övergrepp. Har känslan att en trygg hund i övrigt ligger på rygg och sover eller kanske rullar och gnider sig. Om jag tvingar ner hunden på rygg så tar jag ifrån den tryggheten och får istället en hund som kanske får ännu mer problem i sin tillit mm. Jag är absolut ingen expert, som sagt, och går bara på känsla här. Alla har ju olika sätt och vill inte trampa på några tår. Men det skulle vara väldigt intressant att höra vad andra tycker!
Nej, tikar lägger inte sina valpar på rygg.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Jag har aldrig lagt ner Bella på rygg för att visa rang. Hon visar magen när hon själv vill och jag tar det som ett tecken på tillit från hennes sida.
Vill absolut inte att hon ska förknippa ryggläget med att jag dominerar henne.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag har varit med om dominanta tikar som brottar ner stökiga hundar vid bråk, men skulle inte använda mig själv av det. :)
Nej det är ingen bra metod. Det förstör tilliten mellan hund och ägare och den typ av rangordning (som egentligen är mer en hackordning) finns inte mellan olika arter. http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
Mvh Linn
Tikar brukar trycka ner sina valpar då de blir för vilda eller annars inte lugnar ner sej "efter tillsägelse".
Det är inget man ska ta till bara för att, det är något man kan hamna att till som en sista utväg. Detta är heller inget man ska ta till om man inte är 100 på vad man gör!
Nu är det sedan en jättestor skillnad mellan att hunden lägger sej på rygg frivilligt och att den blir nertvingad.
Har ni aldrig sett en hund lägga sej och visa magen för en okänd hund (eller en känd också för den delen)? Speciellt om den andra har morrat till? Det är ett tecken att hunden inte vill ha bråk, den ger sej helt enkelt.
Men att ha en hund som flyger på, biter så är ryggläge ett sätt att få hunden att förstå att de måste lugna ner sej.
Detta har inget med tilliten att göra!
Men om du tvingar ner en hund på rygg och den säger ifrån att den inte vill, vad gör du då? Bara att ta i lite hårdare och hoppas att hunden slutar bitas eller inser du då att man kanske inte ska försöka göra så på den här hunden?
Mvh Linn
#6 Som sagt, detta är en sista utväg. Jag använder inte den metoden om jag inte är absolut tvungen. Men tyvärr är det så, speciellt då man jobbar med problemhundar att vissa inte går att övertyga med Godis, beröm eller leksak, speciellt inte då de får en nyck och ska bita allt och alla.
Man måste kunna läsa hunden för att kunna göra detta utan att göra mer skada än nytta. Det är sedan en stor skillnad på om hunden gör saker pga rädsla, osäkerhet, dominans, underkastelse osv. Detta är också något man bör ta i beaktande när man skolar sin (och andras hundar).
Jag har en sån filosofi då jag tränar hundar att jag berömmer (glatt och tydligt) rätt beteende men jag även nekar/korrigerar felbeteende.
Ja det förstås! Jag har också lagt ner en hund några ggr, men det var för att lugna ner honom när han blev för stimmig. Det funkade bra men jag la han bara på sidan så jag kunde hålla i han utan att bli biten, la han aldrig på rygg. På honom fungerade det väldigt bra men det funkar ju inte på alla hundar.
Mvh Linn