Annons:
Etikettträning
Läst 2872 ggr
Ressu
3/2/14, 1:49 PM

Vad tränar ni med er/a hund/ar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder så är jag lite nyfiken på vad ni tränar med er hund (hundar). Berätta gärna hur det går att träna med just din hund (fördelar och nackdelar)

Själv tränar vi lite av det mesta. Dvs agility, lydnad (tävlings och rally), jakt, apport, viltspår.

Det som är bra med cockern är just att den är så mångsidig. Ena dagen går det bra med agility medans nästa dag så jagar de =). Eller lydnad eller viltspår =).

Jämför jag de raser jag har hemma (sheltie och cocker) så är ju sheltien förståss lite mera lättlärd, men då cockern väl lär sej så sitter det som berget ;)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Annons:
Asja
3/2/14, 4:42 PM
#1

Med tanke på att jag bara har en valp ännu så är det just nu inkallning som gäller. Senare är det tänkt att vi ska träna viltspår, och antingen agility eller lydnad. Drevern tränar vi vilkspår med och så jagar han. Han är dock lite av en jaktidiot så att tränanågot annat än jaktrelaterade saker vill han inte 😉 jo han gillar att springa brevid cykeln😄

LuLeLo
3/2/14, 7:00 PM
#2

Lotus och jag tränar rallylydnad och försöker få in alla grunder till nybörjarklassens skyltar. Försöker även träna in apport, vi har kommit till att han ska kunna hålla föremålet tills "loss".

Rallylydnad är skojigt hälsar Lotus, men ibland kan det vara lite svårt att få in kunskapen i huvudet, just för att det är så skojsigt. Speciellt "klossen" blir han väldigt exhalterad över och vi får ta ganska många pauser innan vi kör vidare. Men han har en sån härlig energi och är därför jätterolig att träna :).

Nu i vår ska vi också prova på personspår hos en privat instruktör, och beroende på hur mycket jag fattar av den dagen, så ska vi börja spåra. 

Annars tränas vardagslydnad förstås, och så tränar jag in hur man ska bete sig vid jogging och cykling. Koppelgåendet tränas fortfarande det med.

Vardagslydnad är mindre roligt, och speciellt det där knasiga med att gå fint, nästan i fotposition, på promenaderna. Han har dock blivit betydligt mycket bättre sen jag först satte honom i koppel, men ännu är det inte helt ok än. Ganska frustrerande tyvärr.

Sitt och ligg går framåt då vi tränar, han har lättare för att lära sig de lugna kommandona än vad han har för fot i rallylydnad. Däremot är det inte lika roligt, men jag är nöjd ändå.

 #0, Jagar du med dina cockrar? Behöver man inte en väldig lydnad på hunden för att kunna jaga med den? 

Lotus är jakttokig, och det är väldigt svårt för honom att lyda kommandon när han har fått upp ett spår. Jakthundar måste ju kunna det, därför blir jag alltid så fascinerad över dem. Har du den lydnaden på dina hundar, och hur fick du då till den?

Tass Josephine

Ressu
3/3/14, 10:35 PM
#3

#2 Joo, vi jagar med våra cockrar. Vi har tränat de med visselpipa sen de var små. Du behöver ha bra lydnad på din hund. Ska du kunna skjuta det hunden stöter upp kan man inte ha en tokig hund som springer efter utan den ska stanna upp vid uppstöten och vänta på apportkommando. Vissa går lättare att träna och vissa är svårare.

Lydnaden är något som tränas varje dag på ett eller annat vis. Är vi t.ex på promenad annars i skogen (inte på jakt) så visst kan de intressera sej för olika spår och annat de hittar men de vet att de ska hållas inom en radie av 30 meter till matte eller husse. De har blivit lärda från valp att det är hundens sak att hålla reda på matte och inte mattes sak att hålla reda på hunden (Hoppas ni förstår vad jag menar). Jag påstår inte att vi har 100% lydnad på våra hundar, men de lyder såpass bra att de kommer då vi kallar oavsett vad de håller på med (kan ibland krävas 2 kommandon), de stannar när vi säger åt de och är inte fågeln alltför stor och tung så apporterar de den på kommando.
Vi tränar mycket på behärskning även hemma på olika vis. Som exempel Godis på tassen (får tas först med tillåtelse), kastar dummys (hämtas först då kommando kommer) sitt och vänta vid matkoppen, vänta vid dörren. A och O är att man är konsekvent med det man gör, aldrig godkänna något som inte är tillåtet (typ ena dagen får hunden hoppa på en men inte nästa dag). Motivering är det som kanske är knepigaste med cockern, de kan vara så in i syndens envisa om de inte vill. Men får man de motiverade att träna så är de otroligt kvicklärda och arbetsvilliga!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

LuLeLo
3/4/14, 2:38 PM
#4

#3 Tack för en utförlig förklaring, nu fick jag lite bättre förståelse för det här med jakt. Fick samtidigt lite insikt i vad jag gör för fel själv. Hur lärde ni in att hunden ska hålla sig på en 30 meters radie?

Tass Josephine

Ressu
3/7/14, 6:27 PM
#5

#4 Varsågod, roligt att kunna "hjälpa"
Egentligen är det bara en som vi har behövt träna på att hållas inom området. Hon hade lite för stort sökmönster. Inkallning och riktesbyten så lärde hon sej snart inom vilket område hon ska vara.

Om hunden sticker på egna vägar då man är ute så kan man bra hoppa bakom någon sten eller buske och låta hunden leta före man kommer fram.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

LuLeLo
3/7/14, 7:22 PM
#6

#5, smart, ska tänka på det :)

Tass Josephine

Annons:
Upp till toppen
Annons: