Annons:
Etikettkennel-valpar
Läst 1004 ggr
Kattonaut
2014-05-25 23:40

Tips till snart nybliven cockerägare!

Hej! Jag och sambon är snart nyblivna ägare till en liten tik, och med snart menar jag att hon är drygt 3 veckor bort, och tänkte nu kolla mer er mer rutinerade hundägare om ni har några tips? Utöver det självklara då. Tips på lydnadsknep, böcker att läsa, visselpipa eller klicker, osv osv. Tacksam för allt ! :-)

Annons:
Asja
2014-05-27 11:41
#1

Hej!

Jag blev lycklig ägare till en liten cockervalp i mitten av februari, han är alltså ca 5 månader nu. Mitt absolut bästa råd när det gäller träning är att gå en valpkurs på brukshundsklubben. Där får du massor av tips och råd på hur du och hunden bygger kontakt, hur man tränar in olika moment och har roligt med sin hund. Jag har haft hund hela mitt 36-åriga liv men jag hade ändå stor nytta av kursen.

I början får valpen bara vara valp, det är mycket nytt ändå. Den ska lära sig sitt namn och att man kissar ute, vilka ni är och hur era rutiner ser ut. Men börja med att belöna glatt och rikligt när valpen kommer till er så har ni lagt en god grund för inkallningen, vilken (enligt mig) är det absolut viktigarte man kan lära sin hund.

Lycka till och lägg gärna upp lite bilder på er lilla sötnos!

Ria74
2014-06-12 22:35
#2

Stort lycka till med nya valpen, vi vill gärna se bilder sen :)

Mitt tips är att hitta någon form av träning som valpen och du gillar. Cockers är smarta hundar och hittar gärna på hyss om dom inte får aktivering i alla fall den cockern jag har ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: