Annons:
Etikettkennel-valpar
Läst 3740 ggr
Lucky12
10/28/14, 8:43 PM

Skaffa cocker spaniel?

Hej på er! Nu har det gått alldeles för länge att ha utan hund och nu är det dax. Min förra hund dog för några månader sedan. Hon var en dvärg schnauzer. Nu håller jag däremot sugen på att skaffa en cocker spaniel. Jag är en tretton årig tjej. Bor på landet och har haft hund i hela mitt liv. Har själv hästar så det hade varit kul om hunden kunde följa med mig ut och springa. Hunden kommer dagligen få motion, agillity, lydnad, mm. Tror ni att en cocker spaniel skulle passa mig? Vad krävs utav en cocker spaniel ägare och hur är hunden? ☺️

Annons:
Ria74
10/29/14, 3:32 PM
#1

Tror absolut att du kunde fått bra sällskap av en cocker :)

En cocker vill vara med dig jämt, få följa med, leka, springa, busa, träna och slappa i sängen. Så länge den får följa med är den lycklig.

Jag skulle säga att det krävs en fast hand när man har cocker. Dom är väldigt intelligenta och tar snabbt kommandot om dom kan ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lucky12
10/29/14, 3:34 PM
#2

Hehe Oki! Är det mycket jakt i de? Springer de iväg och jagar så fort de får chansen?

Lucky12
10/29/14, 3:34 PM
#3

😊

LuLeLo
10/29/14, 4:11 PM
#4

Jakten varierar, men ja, cockrar har jaktinstinkt. De är ju i grunden stötande fågelhundar vilket kräver ett intresse för vilt för att de ska kunna jobba. Min kille har ganska stor jaktinstinkt, och jagar absolut hare, rådjur, annat vilt och fåglar så fort han får chansen. God grundlydnad är A och O.

En annan grej att beakta med cockern är pälsvården. Det är ganska mycket pälsarbete, pälsen ska borstas, plockas och klippas. Beroende på linjer, färg och typ av hund kan du antingen få lite, lätt päls eller mycket, jobbig päls.

Men det är helt underbara hundar, som älskar livet med allt dess innehåll. De älskar också träning, så lydnad och agility blir finfina aktiviteter :).

Tass Josephine

Lucky12
10/29/14, 4:29 PM
#5

Vad menar du med linjer? 😊

LuLeLo
10/29/14, 4:39 PM
#6

Stamtavlelinjer, alltså, vad hunden har för förfäder. Har alla i hundens släkt väldigt mycket päls är det troligt att också hunden kommer få mycket päls, och vice versa med lite päls :).

Tass Josephine

Annons:
Lucky12
10/29/14, 5:07 PM
#7

Oki då fattar jag! Tycker en cocker spaniel ser ut som en riktig liten livsglädjare! 😉 Letar runt lite efter en och serifallxjag hittar en med så lite päls som möjligt, hehe! 😄 Men vi får väl se ifall det blir någonting! 😉

Ria74
10/29/14, 5:44 PM
#8

Fråga gärna uppfödaren om hur mycket Pälsvård hen har lagt ner på sina cockrar. Precis som #4 säger så varierar det väldigt.

Min cocker har massor av päls och riktigt jobbig Pälsvård. Medan en bekant har en cocker med minimal Pälsvård.

Sen beträffande jaktinstinkt så har många cockrar en stor sådan. Bella jagar det mesta, jag kan inte ha henne lös om jag inte är 100% säker på att det inte kommer något vilt eller är på inhägnat område. Hon piper iväg så fort hon ser något och blir akut döv 😉

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lucky12
10/29/14, 5:50 PM
#9

Oki det var ju mindre bra för min del om det är jätte mycket jakt i de! 😔 men men vi får ser hur det blir! 😉

Ria74
10/29/14, 5:54 PM
#10

När du hittar en uppfödare så ring och fråga om du får komma dit och se hur hundarna är. Det brukar vara lättare att se när man väl träffar dom. Passa på att fråga allt möjligt när du är där om t.ex jaktinstinkt i just dom cockrarna. 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lucky12
10/29/14, 6:39 PM
#11

Det ska jag allt göra! Tack så mycket för tipset!

LuLeLo
10/30/14, 11:03 AM
#12

Jättebra tips Ria74! Intressant att du har erfarenhet av att de flesta cockrar har stor jakt, det verkar logiskt iom rasens ursprung, och att du också har en hund med jobbig päls. Roligt med en cocker som är lite lik min.

Men, det finns variationer inom både päls och jakt, vill bara understryka det lite. På en cockergrupp på facebook får jag ibland se bilder på lösa cockrar, jag har frågat dem om jakten och så men det verkar inte vara ett så stort problem. Så med mycket vardagslydnad och lösträning samt låg jakt i hundens släkt så kan det funka, även fast man inte kan räkna med att hunden ska fixa vilt och rådjur utan att dra.

Så, leta efter cockrar med lite päls i utställningslinjer och med låg jakt. Helt underbara hundar dock, otroligt glada och tillgivna och de älskar verkligen livet.

Lycka till!

Tass Josephine

Lucky12
10/30/14, 12:35 PM
#13

Tack så hemskt mycket! Tyvärr verkade bara finnas kennlar långt ifrån mig än så länge men mitt letande fortsätter.

Annons:
Asja
10/30/14, 2:26 PM
#14

Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att cockrar med mycket vitt i har mindre päls? Jag tror mig ha läst/hört det någonstans. Min Morris saknar jaktintresse, kan stå och titta på viltet utan att vilja jaga, men spårar gärna. Dock tänker jag inte med en dåres envishet hävda att han är sån hela livet, han är snart 1 år bara.

Lucky12
10/30/14, 3:02 PM
#15

Det hade jag ingen aning om du! Undrar varför det är så pågrund av deras färg? ☺️

LuLeLo
10/30/14, 5:22 PM
#16

Jo, #14, det har jag också hört. Vitt hår är tunnare än svart, har jag för mig. Dock så tror jag att en valpköpare inte ska gå utifrån färg när denne söker en hund med lite päls, det finns vita cockrar som är väldigt pälsade om de kommer från en hundsläkt med mycket päls. Hellre ska då valpköparen leta efter just hundlinjer och uppfödare som avlar för lagom eller lite päls. :)

Skönt att slippa jakten, hörru! :)

Tass Josephine

Ria74
10/31/14, 10:31 AM
#17

Jag har en liver roan och hon har massor av päls och då menar jag verkligen massor. Dom vita stråna är grövre på henne och det bruna är mer fjunigt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: