Annons:
Etikettkennel-valpar
Läst 1348 ggr
Lillamiie
2016-04-07 01:00

Tips på uppfödare som har tikar till sommaren?

Söker röd el liver tik gärna innan eller till sommaren ifall någpn vet! Har sökt som en tok o hittat vissa planerade kullar men tar tacksamt emot tips!

Annons:
amandatherese
2016-04-07 01:46
taylor__lambert
2016-04-07 08:31
#2

Bästa är ju att kolla på skk och Cocker klubbens hemsida. Annars finns det vissa uppfödare som annonserar via blocket. Men var noga för det finn,s precis som med alla andra hundraser, många oseriösa uppfödare. Förutom hundens föräldrar och övrig släkt vill jag personligen ha en bra kontakt med uppfödaren för det är alltid bra att ha någon som stöd i hundens liv där man kan diskutera och bolla idéer om så behövs.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lillamiie
2016-04-08 14:34
#3

Har kollat upp bägge :) tycker det tar sån tid att gå in på allas hemsidor o kolla om dom har planerade röda kullar. Har hittat en kennel nu, dock har hanen C höfter och tiken B. Får man avla på C längre ens? Tyckte mig läsa på ssk avels regler att de ska vara A el B höfter?

taylor__lambert
2016-04-08 18:40
#4

Har för mig att man får, men det är ju inte önskvärt, vet flera kennlar som avlar på C grad på cocker och de reggas i skk utan att de får avelsspärr eller nekad registrering. Inget jag vill stödja personligen. Men verkar vanligt inom jaktavlade cocker också. Men jag är knte säker, har mest skummat igenom RAS på cocker.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

amandatherese
2016-04-09 15:40
#5

A och B är önskvärt men man får lov att avla på sämre höfter med. Dock hade jag själv inte köpt hund från föräldrar med sämre höfter än B men avkommans hälsa i åtanke :)

isblixt
2016-04-09 23:29
#6

#3 Japp man får avla på c-höfter fortfarande. Ingenting som är önskvärt men jag tycker inte heller man ska titta sig blind på mammans eller pappans HD-resultat. Kolla bland föräldrarnas syskon, deras föräldrar, eventuellt tidigare kullar och längre bak i ledet vad hundarna överlag har för resultat där så får du en mer övergripande bild på hur aveln för just dessa linjer är.

Annons:
Lillamiie
2016-04-12 22:37
#7

Tack för så många svar! Har valt att ta kontakt med en annan kennel då jag ej kunde hitta vad för höfter syskon el avkommor hade av hanen. Är det vanligt att cocker får problem med höfterna? Eller va är den vanligaste "sjukdomen"?

isblixt
2016-04-12 23:39
#8

Utifrån egen erfarenhet tycker jag inte att HD är ett problem inom rasen… Men jag är inte jätteinsatt :) även två friska hundar kan få en avkomma med dåliga höfter. det finns även pra och FN som det numera finns tester för. Kolla gärna cockerklubbens hemsida, där står om sjukdomar hos rasen. :) Öroninflammation är tyvärr rätt vanligt förekommande, ofta pga att man inte rakar rent insidan av örat på hunden.

Shireelin
2016-04-20 15:39
#9

Katarakt eller gråstarr som det heter till vardags är ganska vanligt. Kan vara värt att kolla om föräldrarna har och eller är kollade. Dyr operation om det skulle behövas… Ögonen i allmänhet är väl cockerns största problem som jag har förstått.

taylor__lambert
2016-04-20 19:45
#10

Ögon, öron och mun är det som cockern oftast blir utsatt för.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: