Annons:
Etikettträning
Läst 1925 ggr
taylor__lambert
2016-06-17 21:02

Drag Weight/ Weight Pull, rolig sport!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Något jag och Micke nu har provat en del är Drag Weight, riktigt roligt tycker han, och jag tycker nog att det är en mycket mer billigare investering än water treadmill, för det är något jag nu fick reda på vid senaste träningstillfället. Drag Weight ger tydligen samma rörelsemönster som när den går i watertreadmill, men det är billigare. En sele och kätting för drag weight ligger på 1600:- ungefär, och då håller detta sig i större delen av hundens liv. Du kan också träna DW vart och när du vill. Medans WTM kostar ca 4000:- för 10ggr (ja om man inte bestämmer sig för att bygga själv eller köpa hem en byggsats men vart ska den få plats då?).

Jag kan rekomendera DW och vem vet, några kanske känner för att börja tävla i WP också, det är lite annorlunda. I WP så har man en vagn istället för kätting som hunden drar ca 10m, sen är det slut.

DW stärker hundens muskler och höjer konditionen, jag vet också flera vars hundar har ED/HD problem. Och så är det sjukt kul också, för både hund och förare!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
2016-06-17 21:04
#1

En video också på det 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Knutte-love
2016-06-27 23:16
#2

Åhhh! Nu vart jag sugen på att börja dra med Danny! Vart kan man få tag på alla saker? Antar att man inte ska ha en dragsele för draghundar till iallafall :P

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

taylor__lambert
2016-06-27 23:36
#3

#2 de är special sydda efter hundens egna mått. Förut var det mest hardcoreharness som gjorde men numera gör dom endast till bekanta. Jumjums (finskt), minipina (tänker jag så småningom beställa från) och wulfdogs är de andra som är bra tillverkare. Bra och hållbar kvalité. Sen finns det massor av andra där ute men man ska då veta att de kanske inte hållet måttet. En kedja kan man enklare få tag på, biltema, clas olsson, jag själv ska försöka hitta någon båtskrot för där kan man få tag på riktigt billiga kedjor! Viktigt att tänka på med kedjorna är att börja med 10% av hundens vikt och utöka successivt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: